Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

Puck - Krokowa
kolor czarny
długość 31,5 km

Północno-wschodni odcinek pętli trzech szlaków Kępy Puckiej jednocześnie najkrótszy z nich. W początkowej części prowadzi przez podpuckie stare wsie i folwarki, a potem północną połacią Puszczy Darżlubskiej.

Kościół w Mechowie  Groty Mechowskie

Szlak wziął swą nazwę od największej atrakcji szlaku, najsłynniejszej osobliwości całej okolicy, unikatowych w skali całego Pomorza pieczar znajdujących się w Mechowie. Mechowo to także urokliwy kościółek ryglowy. Poza tym na dalszej trasie szlaku dwa głazy narzutowe, malownicze Jezioro Dobre oraz na jej końcu gminna Krokowa z wywodzącym się z okresu gotyku, odrestaurowanym zameczkiem Krokowskich.

Szlak w całości łatwy do przebycia, polecany także choć nie w całości dla turystyki rowerowej. Z uwagi na układ dróg i możliwości komunikacyjne dogod- niejszy do korzystania w stosunkowo długich partiach. Nad Jeziorem Dobrym - skrzyżowanie ze szlakiem zielonym Puszczy Darżlubskiej; pozwala ono na tworzenie dodatkowych kombinacji wycieczek. Ponadto spotkania z innymi znakowanymi trasami w miejscach krańcowych szlaku, tj. w Pucku (niebieski) Krawędzią Kępy Puckiej i żółty Swarzewski oraz w Krokowej (niebieski Nadmorski Zatokowy i zielony Puszczy Darżlubskiej)

Jezioro Dobre  Dawny zameczek Krokowskich w Krokowie

Droga do Glinek29,61,9
KROKOWA, PKS31,50,0

Opis przebiegu

Czarny szlak Grot Mechowskich rozpoczyna się w Pucku na stacji kolejowej (km 0,0), podobnie jak jeszcze dwa inne turystyczne szlaki piesze: niebieski Krawędzią Kępy Puckiej i żółty Swarzewski. Stąd szlaki niebieski i żółty prowadzą ulicą Dworcową w lewo wzdłuż torów do przejazdu kolejowego. Szlak czarny natomiast odchodzi w prawo, by zaraz w pobliżu dworca PKS skręcić w lewo w ulicę Wejhera. Idąc nią wydostaje się na ulicę Wojska Polskiego, na której skręca w prawo. Chodnikiem ulicy prowadzi 600 m do przejazdu kolejowego na linii z Pucka do Redy. Tu szlak pokonuje tory i dalej podąża w lewo na południe ulicą Kolejową. Przechodzi obok warsztatów szkolnych a dalej drogą polną wiedzie do Celbówka oficjalnie tak nazwanego od niedawna, bo wcześniej noszącego nazwę Syberia Pucka. Na końcu drogi w rejonie zabudowań tej miejscowości (km 1,7) nieopodal dawnego dworu km [1,7] Grot Mechowskich - Dwór z końca XIX w. w Celbówku szlak skręca w prawo i przez pola dochodzi do szosy Reda - Puck (km 2,8). Przecina ją pod kątem prostym a następnie doprowadza do zabudowań hurtowni lodów Koral. Stąd idzie dalej prosto na zachód, by przy dwóch kamieniach skręcić w lewo a następnie zaraz ponownie w prawo. Teraz szlak doprowadza na wzniesienie, z którego rozciąga rozległy widok na Puckie Błota, Kępę Swarzewską i Zatokę Pucką. Następnie schodzi i prostą drogą wychodząc na ulicę Ceynowy dociera do pierwszych zabudowań Połczyna. Łukiem w lewo a potem w prawo dochodzi do szosy Słupsk-Reda (nr 213)czyli ul. Gdańskiej (km 5,1). Przecina ją i dalej idzie drogą wyłożoną płytami betonowymi a potem gruntową na południowy - zachód (ul. Leśna). Po ok. 800 m szlak dochodzi do rozwidlenia dróg, na którym kieruje się w prawo. Dalej tą drogą dochodzi do skrzyżowania dróg polnych obok metalowego krzyża. Tutaj skręca w prawo niemal na północ i idąc tak prosto doprowadza do wsi Darzlubie. Wieś ta, wydłużona owalnica, swą nazwę użyczyła dużej połaci lasów pokrywających Kępę Pucką czyli Puszczy Darżlubskiej. Szlak ulicą Leśników, obok dawnego nadleśnictwa dochodzi do drogi z Pucka (ul. Pucka) naprzeciwko ulicy Polnej prowadzącej do Zdrady (km 7,6). W pobliżu przystanek PKS. Teraz szlak skręca w lewo i przecina wieś mijając centralne miejsce, którym wydaje się być przewężenie owalnicy z przecznicą i kapliczką św. Rozalii (km 8,0). Potem dociera do końca owalnicy z remizą straży pożarnej, w pobliżu którego jest kolejny przystanek PKS. Tu opuszcza szosę z Pucka, by udać się w prawo czyli na północny-wschód ulicą Pieniężną. Za wsią i za potokiem, już na otwartym terenie z lewej strony otwierają się widoki na skraj Puszczy Darzlubskiej. Za laskiem szlak dochodzi do rozdroża z krzyżem i wybudowań Mechowa (km 10,0). Po kilometrze przebiegu szutrową ulicą Drzeżdżona na skraju głównej części wsi Mechowo szlak wychodzi na szosę, która stanowi boczne odgałęzienie od drogi z Pucka (przystanek PKS na żądanie). Prowadzi teraz w prawo szosą przez wieś obok parkingu (km 11,2) i dużej ceglanej kapliczki na rozstajach tuż za nim. A 100 m dalej mija z lewej zejście do dolinki, w której znajduje się największa atrakcja całej trasy - pieczary lub też jaskinie znane jako Groty Mechowskie, pomnik przyrody nr 79 km [11,7] Grot Mechowskich - Jaskinia w Mechowie, pomnik przyrody Groty Mechowskie km [-] Grot Mechowskich - Wnętrze jaskini w Mechowie

W dalszej części wsi szlak przechodzi obok przystanku PKS i cmentarza, na którym został pochowany kaszubski pisarz Jan Drzeżdżon. Przy cmentarzu kapliczka z XIX wieku, a tuż za skrzyżowaniem malowniczo na wzgórku w otoczeniu sędziwych drzew kościół pw. św. Jakuba i św. Mikołaja (km 11,8) km [11,8] Grot Mechowskich - Kościół w Mechowie pw. św.Jakuba i św. Mikołaja km [11,8] Grot Mechowskich - Kościół w Mechowie pw. św.Jakuba i św. Mikołaja. Idąc w lewo ulicą Cystersów z kapliczką Św. Antoniego po około 900 można dojść do rezerwatu "Darzlubskiej Buki" - smak tego, jak wyglądała niegdyś Puszcza Darzlubska. km [-] Grot Mechowskich - Rezerwat przyrody Darzlubskie Buki

Od kościoła szlak nie zmieniając kierunku mija pawilon sklepowy, szkołę i na końcu odcinka utwardzonego (przystanek PKS na żądanie) krzyż w otoczeniu lip. Wychodzi ze wsi i dociera do lasu, gdzie droga się rozdziela. Idąc w kierunku południowo-wschodnim można po 3 km dostać się do Domatowa. Znaki wybierają drugie z odgałęzień, które biegnie ukosem w prawo na północny-zachód do Połchówka. Jednak po 100 m następuje skręt szlaku w lewo na mniej wyraźną dróżkę. Zmierza ona początkowo na południowy-zachód, potem znów na północny-zachód. Teraz na odcinku 4 km zmieniają się kilkakrotnie drogi i ścieżki leśne, ale zostaje utrzymany generalny kierunek północno-zachodni. W końcu szlak w rejonie Łuczywnych Błot (przy drodze bagienne oczka) po krętej trasie wychodzi na skrzyżowanie kilku dróg leśnych (km 16,0), na którym wybiera prawą na północ - do Połchówka. Czterysta metrów dalej w pobliżu leśnego kamienia oddziałowego (77-56-76-55) opuszcza ją i idąc w lewo przecinką a potem ścieżką wychodzi na skraj sporej polany, dawnej poręby, na której przeciwległym końcu była niegdyś żwirownia. Obchodzi jej dwa boki i natrafia na leżący w odległości 50 m od skraju lasu głaz narzutowy (km 17,6). Jest to Diabelski Kamień - pomnik przyrody nr 78 km [17,6] Grot Mechowskich - Pomnik przyrody - głaz narzutowy Diabelski Kamień koło Czechów. Ok. 50 m za głazem szlak skręca w lewo w drogę, która niebawem doprowadza na skraj polany z wybudowaniem należącym do kolonii Czechy. Tutaj znaki kierują w wyraźną drogę w prawo, a po 250 m w lewo. Nieopodal tego zakrętu (km 18,0) w przecince energetycznej znajduje się ogrodzony płotkiem niezbyt wielki ale znany głaz Boża Stopka figurujący pod poz. 77 na liście uznanych pomników przyrody km [18,0] Grot Mechowskich - Pomnik przyrody - głaz narzutowy Boża Stopka koło Czechów.

Po 100 m szlak skręca ostro w prawo a następnie krętymi drogami i ścieżkami utrzymując ogólny kierunek zachodni wychodzi na skraj lasu i drogę prowadzącą w kierunku widocznych zabudowań Zielonego Dworu. Tu jednak nie opuszcza lasu i dążąc dalej generalnie na zachód dochodzi w pobliże, zarastającego jeziora Witalicz zwanego też Rogoźnica (km 19,4). Szlak nie dociera do brzegu jeziorka, ledwie prześwitującego pomiędzy drzewami, bowiem zatacza łagodny łuk w lewo i wchodzi na wyraźną drogę na południe. Nią po minięciu drogi poprzecznej przy kamieniu oddziałowym (60-79-78-59) i po dalszych 800 metrach dociera do obniżenia. Tu skręca w prawo i w ten sposób dolinką, potem niemal wąwozem schodzi w dół, by po skręcie w lewo dostać się nad Jezioro Dobre. Nad jeziorem następuje spotkanie ze szlakiem zielonym Puszczy Darżlubskiej. Oba szlaki biegną razem północno-wschodnim brzegiem jeziora km [22,0] Grot Mechowskich - Jezioro Dobre, brzeg południowy, przechodząc obok cypla jeziornego na którym niegdyś był ośrodek wczasowy a teraz znajduje się leśne miejsce wypoczynkowe i dochodzą do szosy krokowskiej (Wejherowo - Krokowa), przy której w pobliżu znajduje się przystanek PKS. Szlaki przecinają szosę (km 22,3) i idą ponownie lasem dalej w kierunku północno-zachodnim. Zielony zaraz odbija w lewo a czarny niemal cały czas leśną drogą i pod górę dociera do Karlikowa. We wsi dochodzi do skrzyżowania (km 24,9), z którego asfaltowe drogi prowadzą w lewo do Lubocina a w prawo do szosy krokowskiej (przystanek PKS); na wprost natomiast można dojść do Sobieńczyc. W Karlikowie czarne znaki wiodą dalej przez wieś na północny-zachód a potem około 800 m za wsią nakazują skręcić w prawo przez kępę zieleni w kierunku osady Myśliwka (km 27,0). Za zabudowaniami, w lesie, szlak teraz utrzymując kierunek północny biegnie dnem zalesionej dolinki a następnie odbija w lewo do skraju lasu i między Glinkami a Jeldzinem wychodzi na polną drogę (km 29,6). Teraz znaki wiodą w prawo na północ i po około 500 m w pobliżu Jeldzina doprowadzają do drogi asfaltowej. Tu następuje skręt w prawo i szlak idąc nią wkrótce osiąga szosę Wejherowo - Krokowa a tym samym wieś Krokowę. Wiedzie w lewo przez wieś i dochodzi do dawnego pałacu Krokowskich km [31,2] Grot Mechowskich - Pałac w Krokowej od strony północno-zachodniej km [31,2] Grot Mechowskich - Pałac w Krokowej od strony zachodniej w otoczeniu parku oraz znajdującego się tuż za nim neogotyckiego kościoła pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Stąd już niedaleko do skrzyżowania z szosą z Pucka do Choczewa i położonego za nią przystanku - stacyjki autobusów PKS (km 31,5). Tu znajduje się ostatni znak szlaku czarnego oraz dwu innych: zielonego Puszczy Darzlubskiej i niebieskiego Nadmorskiego Zatokowego.

Szczegółowe mapy

Ślady trasy szlaku ( do pobrania ):

Ślad szlaku GPX
Ślad szlaku KML

Szczegółowa trasa szlaku na mapie turystycznej (mapa-turystyczna.pl)

Komunikaty i Informacje

Komunikacja

KOMUNIKACJA
czyli jak dostać się na szlak
możliwości dojazdu środkami transportu publicznego
PODSTAWOWA
PUCK(km szlaku: 0,0/29,3)PKP: linia Reda - Hel (pociągi z Gdyni),
PKS: linia z Gdyni,
POŁCZYNO(km szlaku: 4,0/25,3)PKS: linia Wejherowo - Puck przez Leśniewo
DARZLUBIE(km szlaku: 6,0/23,3)PKS: linia Wejherowo - Puck przez Leśniewo
MECHOWO(km szlaku: 9,8/19,5)PKS: linia Wejherowo - Puck przez Leśniewo; do Mechowa odgałęzienie boczne (tylko niektóre kursy)
JEZ. DOBRE(km szlaku: 20,3/9,0)PKS: linia Wejherowo - Krokowa - Władysławowo, Białogóra, Karwia lub Puck
KARLIKOWO(km szlaku: 22,9/6,4)PKS: linia Wejherowo - Krokowa - Władysławowo, Białogóra, Karwia lub Puck; dojście do szlaku ok. 0,6 km
KROKOWA(km szlaku: 29,3/0,0)PKS: linia Wejherowo - Krokowa - Władysławowo, Białogóra, Karwia lub Puck

POMOCNICZA
ZDRADAPKS: linia Puck - Krokowaok. 1 km na północ od szlaku
STARZYNOPKS: linia Puck - Krokowaok. 4 km na północ od szlaku
DOMATOWOPKS: linia Wejherowo - Puck przez Leśniewook. 1 km na południe od szlaku
LISEWO, skrzyż.PKS: linia Wejherowo - Krokowaok. 1,5 km na wschód od szlaku

Odejścia i warianty trasy

odejścia

z km 11,8 trasy szlaku (Mechowo)

odejście do rezerwatu "Darzlubskie Buki"

• na południowo-południowy-zachód ulicą Cystersów a potem lasem około 900 m;
  • po drodze zabytkowa ceglana kapliczka św. Antoniego,
  • od rezerwatu można jeszcze podejść do leśnej dostrzegalni (pożarowej wieży obserwacyjnej) ale z brakiem możliwość wstępu - około 200 m w kierunku zachodnim.

Fotogaleria

Historia szlaku

Prapoczątków obecnego szlaku Grot Mechowskich należy szukać w przewidywanym w koncepcji Jana Wojnarskiego szlaku Puckim koloru niebieskiego, który z Gdyni przez Lasy Chylońskie i Puszczę Darżlubską miał prowadzić do Mechowa a potem do Pucka.
Koncepcja ta stanowiła szeroko zakrojone i śmiałe zamierzenie, którego celem było stworzenie na terenie Pomorza Wschodniego stosunkowo gęstej sieci szlaków ułatwiających turyście pieszemu poznanie najważniejszych atrakcji regionu. Mimo wielkich trudności w realizacji tego ambitnego zadania wiele elementów udało się zrealizować a część z nich przetrwała do dziś. Szlak Pucki mógł istnieć, ale w dość niedoskonałej postaci czyli nie na całym odcinku i nie najlepiej wyznakowany, pod koniec lat sześćdziesiątych.
Jednakże już w roku 1961 w tym rejonie w ramach grupy szlaków puckich zaczyna funkcjonować nowy szlak koloru czarnego, który prowadzi z Mrzezina przez Puck nad Jez. Dobre. On stanowi początek istnienia obecnego szlaku Grot Mechowskich. Jego odcinek z Pucka nad Jez. Dobre jest fragmentem obecnego szlaku i to w niezbyt zmienionej postaci.

Około roku 1970 szlak został przedłużony do Krokowej.
Po roku 1984, gdy powstała pętla szlaków Kępy Puckiej i został wyznakowany szlak niebieski z Wejherowa do Mrzezina, włączono do niego część początkową szlaku Grot Mechowskich uznając, iż Puck będzie lepszym miejscem węzłowym niż stacyjka w Mrzezinie. W ten sposób szlak Grot Mechowskich przyjął obecny układ to jest początek w Pucku a zakończenie w Krokowej.

Dalej należy odnotować następujące zmiany i korekty jego przebiegu. W roku 1993 skorygowano trasę początkową w Pucku z uwagi na poprowadzenie jej łącznie z nowowyznakowanym szlakiem żółtym Swarzewskim do Władysławowa. W roku 2000 natomiast skrócono nieco szlak poprzez przeniesienie zakończenia szlaku z nieistniejącej już z stacji kolejowej w Krokowie na przystanek autobusowy, który to teraz stał się miejscem węzłowym dla wszystkich szlaków stąd wychodzących lub tu się kończących. W roku 2004 zmieniono przebieg szlaku na odcinku z Pucka do Darżlubia, rezygnując z wykorzystywania szosy doprowadzającej do tej miejscowości. Trasa została przesunięta bardziej na południe: przez Celbówko i południowy skraj Połczyna. Natomiast ostatnio, w roku 2013, zmieniono trasę w rejonie Myśliwki z uwagi na likwidację prywatnej polnej drogi w kierunku lasu, którą dotychczas przebiegał szlak.

Informacje techniczne

ranga szlaku
szlak o znaczeniu regionalnym
położenie administracyjne szlaku miasto i gmina Puck, gmina Krokowa
położenie turystyczne szlaku szlaki regionu gdańskiego
grupa szlaków Pobrzeża
administrator terenów leśnych szlaku Nadleśnictwo Wejherowo
Leśnictwa: Mechowo, Domatowo, Lisewo
jedn. org. PTTK nadzorująca szlak / opiekun Oddział Regionalny PTTK Gdańsk, ul. Ogarna 72
Pomorska Komisja Turystyki Pieszej przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku; tel. 583011488
ostatnie odnowienie szlaku 2022: odcinek Puck - Jez. Dobre
2020: odcinek Jez. Dobre - Krokowa
wyposażenie szlaku w znaki informacyjne drogowskazy: Puck, Połczyno, Darzlubie, Mechowo, ustawione w roku 2016, Jez. Dobre, Karlikowo, Krokowa - ustawione w 1998 r.
dokumentacja szlaku brak
ostatnie zmiany przebiegu 2000: likwidacja odcinka w Krokowej (PKS - d. PKP)
2004: zmiana przebiegu na odcinku Puck - Darzlubie
2012: zmiana przebiegu w rejonie Myśliwki
projektowane zmiany przebiegu Projektowana  bocznica szlaku (ścieżka dojściowa)do rezerwatu "Darzlubskie Buki"
inne szczegółowy przebieg (mapy 1:25 tys.) - OR PTTK Gdańsk;
www.mapa-turystyczna.pl;
materiały robocze - Podkomisja Szlaków Pomorskiej KTP (PPO PTTK) Gdańsk

Wydawnictwa o szlaku

NA PUCKIEJ KĘPIE
Broszura opisująca trzy szlaki tworzące pętlę szlaków Kępy Puckiej, w tym szlak Grot Mechowskich. Tekst, mapki odcinkowe, informacje praktyczne. Wydana w latach 80-tych w ramach WOIT-owskiej serii Udana niedziela. Seria Udana niedziela w cyklu 5-ciu zeszytów objęła część szlaków turystyki pieszej dawnego województwa gdańskiego. Kontynuowana w nieco innej postaci przez wydawnictwo Regionalnej Pracowni Krajoznawczej. Trasa szlaku praktycznie zgodna z obecną.

Inne Wydawnictwa

• Franciszek Mamuszka - Ziemia Pucka. Przewodnik krajoznawczy, Warszawa 1989
  • Artur Jabłoński - Na nordzie. Przewodnik po osobliwościach Ziemi Puckiej, Gdynia 1996
  • Artur Jabłoński - Wędrówki po Kaszubach. Od Gdyni aż po Hel. Opowieści o miejscach i ludziach, Gdańsk Puck 2000
  • Jarosław Ellwart - Norda na szlaku. Informator turystyczny. Szlaki turystyczne Ziemi Puckiej, Gdynia 2003
  • mapa NADLEŚNICTWA WEJHEROWO z informatorem turystyczno-przyrodniczym skala 1:50 000 wyd. EKO-KAPIO Sopot 1999
  • mapa topograficzno-turystyczna OKOLICE TRÓJMIASTA skala 1:50 000 wyd. WZKart. Warszawa 2000
  • mapa turystyczna NADMORSKI PARK KRAJOBRAZOWY z informatorem przyrodniczo-turystycznym skala 1:50 000 wyd. EKO-KAPIO Sopot 2001
  • mapa Nadleśnictwa Wejherowo z informatorem krajoznawczym, skala 1:50 000 wyd. EKO-KAPIO Gdańsk 2003

Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego