Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

Kaliska - Ocypel
kolor niebieski
długość 22,4 km

Południowa (na razie samodzielna) część szlaku na Kociewiu, poprowadzonego dla uczczenia Izydora Gulgowskiego, zasłużonego działacza Kaszub i Kociewia, współtwórcy skansenu wdzydzkiego (obecnie Kaszubski Park Etnograficzny).

Szlak odwiedza okolice Iwiczna i miejsce po znajdującym się tam do niedawna rodzinnym domu Gulgowskiego, a także umożliwia dojście do centrum tej wsi, gdzie w dawnej szkole zorganizowano izbę pamięci jemu poświęconą. Zasadniczym walorem szlaku i dominującą jego scenerią jest jednak przepiękny las okraszony licznymi oczkami jezior (Trzechowskie, Święte, Ocypelek). Niebieskie znaki wiodą przez północno-wschodnią część Borów Tucholskich porastających rozległą równinę sandrową leżącą na południu województwa. Przecina je tu także dolina najbardziej leśnej rzeki Pomorza - Wdy. Miejscem zakończenia szlaku jest jedna z turystycznych pereł Borów - wieś Ocypel.

Szlak łatwy i dogodny do przebycia, także dla innych rodzajów turystyki, w zasadzie na całej swej trasie. Ewentualne utrudnienia mogą wystąpić przy pokonywaniu rzeki Wdy i terenów położonych nad rzeką  lub nad niektórymi jeziorkami. Mniej więcej w połowie trasy skrzyżowanie ze szlakiem Kociewskim znaczonym kolorem żółtym. W Ocyplu połączenie z czerwonym szlakiem Jezior Kociewskich, pozwalające kontynuować wędrówkę dalej w kierunku południowym. Do wspomnianej izby pamięci Izydora Gulgowskiego prowadzi ścieżka dojściowa.

Przebieg i kilometraż

Ocypelek, brzeg zachodni20,12,2
OCYPEL, szosa22,40,0

Opis przebiegu

Szlak rozpoczyna się w Kaliskach przed budynkiem stacji kolejowej km [0,0] Izydora Gulgowskiego - Stacja kolejowa w Kaliskach na linii Tczew-Chojnice (km 0,0). Stąd biegnie na południowy-zachód wzdłuż torów mijając pomnik km [0,2] Izydora Gulgowskiego - Pomnik w Kaliskach upamiętniający zamordowanych w 1939 r. przez hitlerowców robotników tartaku poświęcony robotnikom tartaku, zamordowanym przez hitlerowców w 1939 r. Następnie przecina las (w lesie niedaleko szlaku kapliczka-pomnik upamiętniająca śmierć Józefa Rekowskiego km [1,0] Izydora Gulgowskiego - Pomnik w lesie koło Kalisk upamiętniającay śmierć Józefa Rekowskiego

, a dalej przez pola udaje się w kierunku widocznych zabudowań wsi Piece z wybijającą się sylwetką kościoła. Ulicą Działkową szlak dochodzi do szosy Starogard Gd. - Chojnice (droga krajowa nr 22), by po jej drugiej stronie pójść gruntową ulicą Okrężną a potem w prawo poprzeczną asfaltową ul. 6 Marca. Przy zbiegu tych ulic znajduje się zabytkowa drewniana chata /nr 14/ km [2,4] Izydora Gulgowskiego - Zabytkowa drewniana chata w Piecach. Na ulicy 6 marca przy kapliczce św. Jana Nepomucena km [2,5] Izydora Gulgowskiego - Figura nasłupowa św. Jana Nepomucena w Piecach (km 2,5) szlak skręca w lewo i ul.Szkolną udaje się w kierunku Iwiczna. Mija z lewej budynek szkoły, za którym w głębi znajduje się kościół. Po wejściu na teren Iwiczna (ulica Gulgowskiego), mija zabudowania postawione na miejscu domu, w którym urodził się Izydor Gulgowski (km 3,5) km [4,0] Izydora Gulgowskiego - Nieistniejący już rodzinny dom Izydora Gulgowskiego w Iwicznie. Po dalszych ponad 300 m szlak opuszcza asfaltową drogę i idzie na południowy-zachód. Podążając dalej prosto szlakiem dojściowym dociera się do centrum Iwiczna i do dawnej szkoły (z 1878 r.), w której się mieści się Izba Pamięci poświęcona Izydorowi Gulgowskiemu. Natomiast znaki niebieskie szlaku doprowadzają przez las do obniżenia, w którym znajduje sie Jezioro Trzechowskie i wybudowania miejscowości Trzechowo. Zbliżając się do jeziora szlak wychodzi na szosę z Iwiczna (ulica Wczasowa) koło zajazdu Ren a potem szosą tą wzdłuż jeziora dochodzi do dawnej leśniczówki (km 5,47) km [5,9] Izydora Gulgowskiego - Budynek dawnego leśnictwa nad Jeziorem Trzechowskim, przy której urządzono duży parking z wiatami i ławkami oraz punkt edukacyjny. Nad samym jeziorem znajduje się ogrodzony pomnik poświęcony tragedii z 28.12.1935 km [5,9] Izydora Gulgowskiego - Pomnik upamietniający tragedię w 1935 r. nad Jeziorem Trzechowskim. Dalej szlak wchodzi w las i wiedzie na południe szosą ciągnącą wzdłuż brzegu Jez. Trzechowskiego. Na wysokości jego końca  km [6,5] Izydora Gulgowskiego - Jezioro Trzechowskie opuszcza szosę (prowadzi ona do wsi Czarne) i za Trzechowską Strugą skręca w lewo na drogę leśną. Biegnie ona na południowy-wschód i przez las, odchodząc nieco od potoku, doprowadza w końcu do wyraźnej drogi poprzecznej i osady Młyńsk. Tutaj następuje spotkanie ze szlakiem Kociewskim koloru żółtego. Teraz szlak niebieski podąża w lewo, przecina strumień, wśród zabudowy letniskowej mija skrzyżowanie z kapliczką (km 8,0) i dochodzi do rozdroża, gdzie rozstaje się ze szlakiem żółtym (ten kieruje się w lewo). Wkrótce i szlak niebieski opuszcza tę główną drogę, która ostatecznie może doprowadzić do Borzechowa i skręca na południe, by w ten sposób dojść nad Wdę (km 8,4). Przechodzi drewnianym mostkiem na drugi brzeg rzeki km [8,9] Izydora Gulgowskiego - Most na Wdzie w rejonie Młyńska i teraz niemal do końca będzie prowadził przez tereny leśne. Na najbliższym rozwidleniu dróg szlak udaje się w prawo (w lewo dojście do leśnictwa Sowi Dół) a po około 400 m w pobliżu pomnikowego dębu skręca na południe. Po prawie 2 km zmiennej trasy, po dwóch skrętach najpierw w prawo a potem w lewo, szlak osiągnie wyraźną drogę poprzeczną (droga pożarowa nr 8), którą teraz wykorzysta kierując się w prawo. Ta droga i taki kierunek wędrówki spowodują, że szlak ponownie zejdzie nad Wdę i dotrze w rejon mostu w Czarnem (km 12,9) km [12,6] Izydora Gulgowskiego - Rzeka Wda w rejonie mostu w Czarnem. Tu jednak pozostawia rzekę i most obok (z prawej strony) i wydostaje się z doliny rzecznej idąc na południowy zachód a potem prawie na południe. Po przecięciu szerokiej drogi do Klanin szlak wejdzie w przecinkę i nią prosto, jak strzelił, podąży prawie 3 km. Wespnie się trochę i potem zejdzie do szosy z Borzechowa do Osiecznej (km 16,4), blisko gruntowego odgałęzienia do Klanin i przystanku PKS dla tej miejscowości. Od szosy tej szlak idzie wyraźną drogą leśną w kierunku wschodnio-południowym, która wiedzie do leśnictwa Ocypel. Jednakże po ok. 250 m. na skrzyżowaniu jej z przecinką skręca ostro w lewo i wprowadza do zagłębienia dolinnego - rynny. Tu kieruje się ponownie na południowy-wschód dość nikłą i pozarastaną drogą. Prowadzi ona skrajem bagiennych łąk, a potem przywodzi nad brzeg Jeziora Świętego km [17,8] Izydora Gulgowskiego - Jezioro Święte (km 17,8). Szlak okrąża jezioro od strony południowej, później przecina drogę leśną z Młynek do Osiecznej (km 19,1), a w końcu - idąc generalnie na południowy wschód wzdłuż Świętej (Świętej Strugi) - dociera do otwartej przestrzeni i jeziora Ocypelek (km 20,2). Wzdłuż jego południowego km [19,9] Izydora Gulgowskiego - Jezioro Ocypelek od strony południowo-zachodniej brzegu dochodzi do drogi poprzecznej i równoległej doń nieczynnej linii kolejowej ze Skórcza do Szlachty. Zaraz też szlak przechodzi wykorzystując ceglano-betonowy wiadukt km [20,4] Izydora Gulgowskiego - Wiadukt nieczynnej kolei Skórcz-Szlachta koło jeziora Ocypelna jej drugą stronę i tutaj skręca w lewo. Torowisko to wyznacza dalszy bieg szlaku aż do końcowego Ocypla, który jest już niedaleko. Najpierw jednak szlak mija po prawej w pewnym oddaleniu jezioro Ocypel km [20,5] Izydora Gulgowskiego - Jezioro Ocypel, potem drobne laski i pierwsze, jeszcze dość luźne, zabudowania. W ich rejonie szlak zbacza z głównej drogi w lewo i powraca do torowiska. Ścieżką przy torach i pobliską drogą dochodzi do przecięcia z szosą. Tutaj na pętli przystankowej autobusów na skraju wsi Ocypel i niedaleko dawnej stacji kolejowej kończy swój bieg (km 22,4). W tymże miejscu rozpoczyna się też szlak koloru czerwonego Jezior Kociewskich odcinek południowy prowadzący do Osieka.

Szczegółowe mapy

Ślady trasy szlaku do pobrania: kml oraz gpx.
Szczegółowa trasa szlaku na mapie turystycznej (mapa-turystyczna.pl)

Komunikaty i informacje

Fotogaleria

Hiatoria szlaku

Szlak powstał w latach 1980-1981 jako pokłosie obchodów 100-lecia urodzin Izydora Gulgowskiego, i w niewątpliwym związku z powstaniem izby pamięci Izydora Gulgowskiego w Iwicznie, która została otwarta 18 czerwca 1978 roku. Miał oznaczenie kodowe G-5-22.Opiekunem szlaku przez jakiś początkowy czas był nieistniejący już klub PTTK "Gościniec" przy SM Osiedle Młodych w Gdańsku. Pierwotnie szlak biegł z Kalisk bezpośrednio do Iwiczna dosyć trudną trasą: trochę bezdrożami, miedzami i drobnymi ścieżkami, a potem do domu, w którym urodził się Gulgowski a następnie szedł nad jezioro Trzechowskie.

W związku z przeniesieniem izby pamięci Izydora Gulgowskiego do Pieców i z uwagi na niezbyt czytelny, trudny do znakowania (ale i do przebycia) początkowy odcinek szlaku do Iwiczna, w roku 1997 został on zmieniony. Szlak poprowadzono w ten sposób, że z Kalisk podążał bezpośrednio do Pieców a potem dopiero do domu Gulgowskiego w Iwicznie. W tymże okresie zmieniono także jego trasę między Młyńskiem a Czarnem z uwagi na brak możliwości utrzymania trasy szlaku bezpośrednio nad Wdą. Od Młyńska poszedł on teraz na wschód do najbliższego mostu na rzece i w rejon Czarnego powiódł po południowej stronie rzeki. W roku 2014 zmieniono przebieg szlaku w rejonie nieistniejącego już domu Gulgowskiego i wyznakowano ścieżkę dojściową do izby pamięci Izydora Gulgowskiego, która wcześniej, w roku 2001, wróciła do Iwiczna.

Informacje techniczne

ranga szlaku
lokalny
położenie administracyjne szlakugminy: Kaliska, Lubichowo, Osieczna, Ocypel
położenie turystyczne szlaku szlaki regionu gdańskiego
grupa szlaków Kociewia i Borów Tucholskich
administrator terenów leśnych szlaku Nadleśnictwo Kaliska – Leśnictwa: Kamienna Karczma, Sowi Dół, Baby
Nadleśnictwo Lubichowo – Leśnictwa: Owcze Błota, Osieczna, Krępka
jedn. org. PTTK nadzorująca szlak / opiekun Pomorskie Porozumienie Oddziałów PTTK w Gdańsku
Oddział Regionalny PTTK Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. 58 301 14 88 – Pomorska Komisja Turystyki Pieszej
ostatnie odnawienie szlaku 2022: Kaliska - rzeka Wda
2023: rzeka Wda-Ocypel
wyposażenie szlaku w znaki informacyjne drogowskazy: Kaliska, Piece, Iwiczno ścieżka, Młyńsk, Klaniny PKS. Ocypel
tablice: Kaliska, Młyńsk, Ocypel
dokumentacja szlaku brak
ostatnie zmiany przebiegu 2008: rejon Młyńska
2014: rejon wybud. Iwiczna
projektowane zmiany przebiegu -zmiana w Ocyplu końcówki szlaku
-przedłużenie szlaku w kierunku północnym do Olpucha (połączenie z odcinkiem olpuskim)
inne szczegółowy przebieg (mapy 1:25 tys.) - OR PTTK Gdańsk;
materiały robocze - Podkomisja Szlaków PKTP (PPO PTTK) Gdańsk
ścieżka dojściowa do izby pamięci I. Gulgowskiego w Iwicznie

Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego