Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Szlaki rowerowe Szlaki konne Konkurs Fotogalerie Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Kaliska - Ocypel
kolor niebieski
długość 22,4 km

Południowa (na razie samodzielna) część szlaku na Kociewiu, poprowadzonego dla uczczenia Izydora Gulgowskiego, zasłużonego działacza Kaszub i Kociewia, współtwórcy skansenu wdzydzkiego (obecnie Kaszubski Park Etnograficzny).

Szlak odwiedza okolice Iwiczna i miejsce po znajdującym się tam do niedawna rodzinnym domu Gulgowskiego, a także umożliwia dojście do centrum tej wsi, gdzie w dawnej szkole zorganizowano izbę pamięci jemu poświęconą. Zasadniczym walorem szlaku i dominującą jego scenerią jest jednak przepiękny las okraszony licznymi oczkami jezior (Trzechowskie, Święte, Ocypelek). Niebieskie znaki wiodą przez północno-wschodnią część Borów Tucholskich porastających rozległą równinę sandrową leżącą na południu województwa. Przecina je tu także dolina najbardziej leśnej rzeki Pomorza - Wdy. Miejscem zakończenia szlaku jest jedna z turystycznych pereł Borów - wieś Ocypel.

Szlak łatwy i dogodny do przebycia, także dla innych rodzajów turystyki, w zasadzie na całej swej trasie. Ewentualne utrudnienia mogą wystąpić przy pokonywaniu rzeki Wdy i terenów położonych nad rzeką  lub nad niektórymi jeziorkami. Mniej więcej w połowie trasy skrzyżowanie ze szlakiem Kociewskim znaczonym kolorem żółtym. W Ocyplu połączenie z czerwonym szlakiem Jezior Kociewskich, pozwalające kontynuować wędrówkę dalej w kierunku południowym.

Przebieg i kilometraż

Ocypelek, brzeg zachodni 20,12,2
OCYPEL, szosa 22,40,0

Opis przebiegu

Szlak rozpoczyna się w Kaliskach przed budynkiem stacji kolejowej na linii Tczew-Chojnice (km 0,0). Stąd biegnie na południowy-zachód wzdłuż torów mijając pomnik poświęcony robotnikom tartaku, zamordowanym przez hitlerowców w 1939 r. Następnie przecina las (w lesie niedaleko szlaku kapliczka-pomnik upamiętniająca śmierć Józefa Rekowskiego ), a dalej przez pola udaje się w kierunku widocznych zabudowań wsi Piece z wybijającą się sylwetką kościoła. Ulicą Działkową szlak dochodzi do szosy Starogard Gd. - Chojnice (droga krajowa nr 22), by po jej drugiej stronie pójść gruntową ulicą Okrężną a potem w prawo poprzeczną asfaltową ul. 6 Marca. Przy zbiegu tych ulic znajduje się zabytkowa drewniana chata /nr 14/ . Na ulicy 6 marca przy kapliczce św. Jana Nepomucena (km 2,5) szlak skręca w lewo i ul. Szkolną udaje się w kierunku Iwiczna. Mija z lewej budynek szkoły, za którym w głębi znajduje się kościół. Po wejściu na teren Iwiczna (ulica Gulgowskiego), mija zabudowania postawione na miejscu domu, w którym urodził się Izydor Gulgowski (km 3,5) . Po dalszych ponad 300m szlak opuszcza asfaltową drogę i idzie na południowy-zachód. Podążając dalej prosto szlakiem dojściowym dociera się do centrum Iwiczna i do dawnej szkoły (z 1878 r.), w której się mieści się Izba Pamięci poświęcona Izydorowi Gulgowskiemu. Natomiast znaki niebieskie szlaku doprowadzają przez las do obniżenia, w którym znajduje sie Jezioro Trzechowskie i wybudowania miejscowości Trzechowo. Zbliżając się do jeziora szlak wychodzi na szosę z Iwiczna (ulica Wczasowa) koło zajazdu Ren a potem szosą tą wzdłuż jeziora dochodzi do dawnej leśniczówki (km 5,47) , przy której urządzono duży parking z wiatami i ławkami oraz punkt edukacyjny. Nad samym jeziorem znajduje się ogrodzony pomnik poświęcony tragedii z 28.12.1935 . Dalej szlak wchodzi w las i wiedzie na południe szosą ciągnącą wzdłuż brzegu Jez. Trzechowskiego. Na wysokości jego końca  opuszcza szosę (prowadzi ona do wsi Czarne) i za Trzechowską Strugą skręca w lewo na drogę leśną. Biegnie ona na południowy-wschód i przez las, odchodząc nieco od potoku, doprowadza w końcu do wyraźnej drogi poprzecznej i osady Młyńsk. Tutaj następuje spotkanie ze szlakiem Kociewskim koloru żółtego. Teraz szlak niebieski podąża w lewo, przecina strumień, wśród zabudowy letniskowej mija skrzyżowanie z kapliczką (km 8,0) i dochodzi do rozdroża, gdzie rozstaje się ze szlakiem żółtym (ten kieruje się w lewo). Wkrótce i szlak niebieski opuszcza tę główną drogę, która ostatecznie może doprowadzić do Borzechowa i skręca na południe, by w ten sposób dojść nad Wdę (km 8,4). Przechodzi drewnianym mostkiem na drugi brzeg rzeki i teraz niemal do końca będzie prowadził przez tereny leśne. Na najbliższym rozwidleniu dróg szlak udaje się w prawo (w lewo dojście do leśnictwa Sowi Dół) a po około 400 m w pobliżu pomnikowego dębu skręca na południe. Po prawie 2 km zmiennej trasy, po dwóch skrętach najpierw w prawo a potem w lewo, szlak osiągnie wyraźną drogę poprzeczną (droga pożarowa nr 8), którą teraz wykorzysta kierując się w prawo. Ta droga i taki kierunek wędrówki spowodują, że szlak ponownie zejdzie nad Wdę i dotrze w rejon mostu w Czarnem (km 12,9) . Tu jednak pozostawia rzekę i most obok (z prawej strony) i wydostaje się z doliny rzecznej idąc na południowy zachód a potem prawie na południe. Po przecięciu szerokiej drogi do Klanin szlak wejdzie w przecinkę i nią prosto, jak strzelił, podąży prawie 3 km. Wespnie się trochę i potem zejdzie do szosy z Borzechowa do Osiecznej (km 16,4), blisko gruntowego odgałęzienia do Klanin i przystanku PKS dla tej miejscowości. Od szosy tej szlak idzie wyraźną drogą leśną w kierunku wschodnio-południowym, która wiedzie do leśnictwa Ocypel. Jednakże po ok. 250 m. na skrzyżowaniu jej z przecinką skręca ostro w lewo i wprowadza do zagłębienia dolinnego - rynny. Tu kieruje się ponownie na południowy-wschód dość nikłą i pozarastaną drogą. Prowadzi ona skrajem bagiennych łąk, a potem przywodzi nad brzeg Jeziora Świętego (km 17,8). Szlak okrąża jezioro od strony południowej, później przecina drogę leśną z Młynek do Osiecznej (km 19,1), a w końcu - idąc generalnie na południowy wschód wzdłuż Świętej (Świętej Strugi) - dociera do otwartej przestrzeni i jeziora Ocypelek (km 20,2). Wzdłuż jego południowego brzegu dochodzi do drogi poprzecznej i równoległej doń nieczynnej linii kolejowej ze Skórcza do Szlachty. Zaraz też szlak przechodzi wykorzystując ceglano-betonowy wiadukt na jej drugą stronę i tutaj skręca w lewo. Torowisko to wyznacza dalszy bieg szlaku aż do końcowego Ocypla, który jest już niedaleko. Najpierw jednak szlak mija po prawej w pewnym oddaleniu jezioro Ocypel , potem drobne laski i pierwsze, jeszcze dość luźne, zabudowania. W ich rejonie szlak zbacza z głównej drogi w lewo i powraca do torowiska. Ścieżką przy torach i pobliską drogą dochodzi do przecięcia z szosą. Tutaj na pętli przystankowej autobusów na skraju wsi Ocypel i niedaleko dawnej stacji kolejowej kończy swój bieg (km 22,4). W tymże miejscu rozpoczyna się też szlak koloru czerwonego Jezior Kociewskich odcinek południowy prowadzący do Osieka.

Komunikaty i informacje

ranga szlaku
    lokalny
    położenie administracyjne szlakugminy: Kaliska, Lubichowo, Osieczna, Ocypel
    położenie turystyczne szlaku szlaki regionu gdańskiego
    grupa szlaków Kociewia i Borów Tucholskich
    administrator terenów leśnych szlaku Nadleśnictwo Kaliska – Leśnictwa: Kamienna Karczma, Sowi Dół, Baby
    Nadleśnictwo Lubichowo – Leśnictwa: Owcze Błota, Osieczna, Krępka
    jedn. org. PTTK nadzorująca szlak / opiekun Pomorskie Porozumienie Oddziałów PTTK w Gdańsku
    Oddział Regionalny PTTK Gdańsk, ul. Ogarna 72
    tel. 58 301 14 88 – Pomorska Komisja Turystyki Pieszej
    ostatnie odnawienie szlaku 2012/2014
    wyposażenie szlaku w znaki informacyjne drogowskazy: Kaliska, Piece, Młyńsk, Klaniny PKS. Ocypel
    tablice: Kaliska, Młyńsk, Ocypel
    dokumentacja szlaku brak
    ostatnie zmiany przebiegu

2008: rejon Młyńska
    2014: rejon wybud. Iwiczna

projektowane zmiany przebiegu przedłużenie szlaku w kierunku północnym do Olpucha (połączenie z odcinkiem olpuskim)
    inne szczegółowy przebieg (mapy 1:25 tys.) - OR PTTK Gdańsk;
    materiały robocze - Podkomisja Szlaków PKTP (PPO PTTK) Gdańsk

Komisja Turystyki Pieszej
    przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
    80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
    tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2017 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego