Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt
 
     
 
 

Regiony szlaków pieszych

Region Gdański
Region Malborsko-Kwidzyński
Region Chojnicki
Region Słupski
 
 

Popularne szlaki piesze

Trójmiejski
Fortyfikacji Nadmorskich
Nadmorski Zatokowy
Nadmorski Bałtycki
Kaszubski
Wyspy Sobieszewskiej
Kartuski
Wzgórz Szymbarskich

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

Sopockie Szlaki Spacerowe
Ścieżki przyrodniczo-leśne
 
 

Inne szlaki

szlaki rowerowe
szlaki konne
 
 

O szlakach

Statystyka szlakowa
Waloryzacja szlaków
Historia szlaków
Plany rozwojowe szlaków
Systemy znakowania
Znakarze
 
 

Konkurs

Bieżące edycje
Prawidłowe odpowiedzi
Laureaci i ranking
Regulamin
 
 

Zobacz na szlakach

km 2,5 Fortyfikacji Nadmorskich - Schron dowodzenia Baterii Wydmowej w lesie nadmorskim w rejonie Stogów zimą 
 
 

Szlak Kartuski

Szlak KARTUSKI
Sopot (Kamienny Potok) - Kartuzy
kolor niebieski
długość 71,0 km

   

Szlak ten prowadzi z Trójmiasta na Pojezierze Kaszubskie, do jego turystycznego centrum czyli do Kartuz - miasta pieczętującego się kaszubskim gryfem. Główną atrakcją tego szlaku jest jednakże rzeka Radunia, jedna z najpracowitszych rzek Pomorza. Szlak podąża wzdłuż niej lub ją przecina na ponad jednej czwartej swej długości, na odcinku raduńskim szlaku. W tej właśnie części szczególnie wyróżnia się wędrówka Jarem Raduni, przepięknym i dzikim przełomem rzeki (rezerwat przyrody) oraz odwiedziny Żukowa, jednego z najmłodszych miast województwa. Chlubi się ono starodawnym, gotyckim kościołem klasztornym pozostawionym przez norbertanki.

  

Ale jeszcze wcześniej na trasie szlaku okolice Gdańska, czyli Trójmiejski Park Krajobrazowy oraz kilka podgadańskich miejscowości. Do gdańskich atrakcji tego szlaku z pewnością należy odcinek biegnący w rejonie Oliwy - Doliną Radości a na nim kuĽnia wodna oraz odrestaurowany Dwór Oliwski. Z następnych fragmentów na wzmiankę zasługują: coraz tłumniej odwiedzany Otomin nad Jeziorem Otomińskim oraz Sulmin z galerią urządzoną w dawnym kościele ewangelickim. Natomiast w okolicy Kartuz, w lasach dochodzących do miasta od południa ciekawa grupa potężnych modrzewi w rezerwacie Stare Modrzewie i widok na miasto z Ławki Asesora.



Szlak jako całość dość trudny i uciążliwy do przebycia głównie przez odcinki prowadzące brzegiem rzeki. Nie nadaje się (przynajmniej na tym odcinku) do wykorzystania przez inne rodzaje turystyki poza pieszą. Nie wskazane jest odbywanie wędrówki, zwłaszcza na ww. odcinku w porach bardzo mokrych, po ulewnych deszczach jesiennych i w czasie wiosennych roztopów. Podobne choć nieco łatwiejsze są warunki przejścia na początkowym odcinku znajdującym się w strefie krawędziowej Wysoczyzny Pojezierza Kaszubskiego (dolina Strzyży, odgałęzienia doliny Radości).

  

Od początku aż do Jeziora Otomińskiego czyli na odcinku sopocko-gdyńskim szlak krzyżuje się z wieloma innymi znakowanymi trasami (Skarszewski, Wzgórz Szymbarskich, Trójmiejski i Bursztynowy), dając możliwość planowania całego szeregu różnorodnych dłuższych i krótszych wycieczek po okolicy Gdańska. W Kartuzach spotkanie ze szlakiem Kaszubskim, pozwala na kontynuację wędrówki po Kaszubach, zarówno w kierunku zachodnim (odcinkiem Jezior Raduńskich) jak i północnym (odcinkiem Lasów Mirachowskich).


Przebieg i kilometraż

SOPOT, Kamienny Potok, przystanek SKM0,071,0
SOPOT Brodwino, droga z Bernadowa,1,569,5
szosa Sopot - Gdynia (Gdynia, ul. Sopocka)2,768,3
Wielka Gwiazda3,967,1
Dolina Świemirowska (ul. M. Reja)5,465,6
Droga Nadleśniczych,6,864,2
Góra Kościuszki, pomnik9,461,6
Pachołek, wieża widokowa9,661,4
GDAŃSK Oliwa, Kuźnia wodna11,159,9
Las Oliwski, Dolina Wężów, skrzyżowanie13,257,8
Las Oliwski , Szwedzka Grobla14,356,7
Szosa Brętowska, (ul.Słowackiego)16,652,4
GDAŃSK Matemblewo, leśnictwo17,253,8
Las Brętowski, Dolina Strzyży, skrzyżowanie17,953,1
GDAŃSK Kiełpinek, PKM, wiadukt19,651,4
GDAŃSK Matarnia, ul. Sąsiedzka, ogr. dz.20,550,5
GDAŃSK Kokoszki, ul. Kartuska22,748,3
GDAŃSK Smęgorzyno, skrzyżowanie25,444,6
droga Karczemki - Otomin28,242,8
Jez. Otomińskie, brzeg północny28,542,5
SULMIN, boisko31,739,3
NIESTĘPOWO, Radunia33,737,3
NIESTĘPOWO, szkoła34,636,4
PRZYJAŹŃ, droga do Glincza37,733,3
OTOMINO [GóRNE], ul. Kreffta40,730,3
OTOMINO [DOLNE], linia kolejowa41,329,7
OTOMINO [DOLNE], ul. Norbertanek, krzyż41,729,3
ŻUKOWO, rondo43,727,3
ŻUKOWO, Mała Supina44,226,8
BORKOWO, PKS45,525,5
RUTKI, most kolejowy46,724,3
Jar Raduni, droga Babi Dół - Borowo, most50,320,7
stacja kolejowa Babi Dół52,118,9
MEZOWO, Jez. Mezowskie54,516,5
MEZOWO, ul. Spacerowa, przyst.54,616,4
Okunkowo brzeg północny54,916,1
Jezioro Małe brzeg północny56,614,6
Róże Błoto moczary56,914,1
Szczyczno ,brzeg południowy57,213,8
Polana Burchardztwo, skrzyżowanie leśne na południu59,511,5
rezerwat Stare Modrzewie59,811,2
KARCZEMKI, ul. Starowiejska, krzyż61,48,6
LESZNO, ul. Kartuska (droga nr 234)62,47,6
Jezioro Ciche67,33,7
KARTUZY, ul. Zamkowa67,93,1
Jezioro Karczemne68,42,6
Ławka Asesora68,72,3
KARTUZY, Mielenko69,41,6
KARTUZY, ul. Wzg. Wolności, cmentarz70,01,0
KARTUZY, stacja kolejowa71,00,0

Opis przebiegu - odcinek sopocko-gdański

Szlak rozpoczyna się w Sopocie Kamiennym Potoku po zachodniej stronie tunelu na przystanku SKM (km 0,0). Tutaj także znajdują się początkowe znaki innych szlaków pieszych: czerwonego Wejherowskiego i zielonego Skarszewskiego i czarnego Do Wieży Kolibkowskiej. Stąd szlak niebieski razem ze szlakiem czerwonym oraz czarnym prowadzi w górę ul. Łowicką, Na skrzyżowaniu z ulicą Mazowiecką w prawo odchodzi szlak czarny. Dalej dwa pozostałe szlaki ul. Łowicką, a następnie ul. Kujawską dochodzą do granicy lasu, gdzie się rozchodzą. Szlak czerwony idzie w prawo, zaś szlak niebieski wiedzie dalej prosto przez las. Prowadzi między drzewami mając z lewej strony brzeg lasu a za nim bloki mieszkaniowe Brodwina. W miejscu, gdzie szlak przybliża się do osiedla, dołącza do niego jeden z sopockich szlaków spacerowych - znaczony na czarno (na żółtym tle) szlak Dzików. Po minięciu Brodwina a następnie ujęcia wody oba szlaki skręcają w lewo na południe, potem przechodzą ulicę Sopocką na skraju Gdyni (km 2,7) i ponownie wkraczają do lasu. Idą teraz drogą leśną zwaną Starą Drogą Kacką (Drogą Wielkokacką). Po 200 m na rozejściu dróg szlak Dzików odchodzi w prawo w Długą Dolinę. Jednocześnie prowadzi tam inny szlak spacerowy, znaczony na czerwono na żółtym tle szlak Zajęcy, który doszedł z lewej strony. Natomiast szlak niebieski wiedzie dalej Starą Drogą Kacką do skrzyżowania dróg znanego jako Wielka Gwiazda (km 3,9). Przecina je a na nim trasę znanego już szlaku Dzików. Tutaj też napotyka dochodzący z lewej inny, nowy sopocki szlak spacerowy - biały (na żółtym tle) szlak Wiewiórek. Szlak niebieski idzie dalej na południe, by po ok. 400 metrach zejść ze Starej Drogi Kackiej i udać się w prawo (do tego miejsca towarzyszy mu szlak Wiewiórek). Po paru leśnych zakrętach schodzi do Doliny Świemirowskiej i znajdującej się tu ul. Reja (km 5,4). Przekracza ją mając z lewej działki ogrodnicze i podąża dalej prosto, wciąż lasem. Po 1,3 km szlak mija po prawej pomnik leśniczego Waldemara Heusmana zastrzelonego przez kłusowników w 1919 r. i zaraz potem wychodzi na Drogę Nadleśniczych (km 6,8). Tu spotyka znany już sopocki spacerowy szlak Zajęcy. Szlak niebieski skręca na wschód i wiedzie Drogą Nadleśniczych razem z napotkanym szlakiem spacerowym. Po 250 m docierają one do dużego skrzyżowania (węzeł szlaków), na którym następuje zmiana. Z lewej z tyłu dochodzi szlak czarny Wzgórz Szymbarskich a z przodu też z lewej pojawia się szlak zielony Skarszewski. Zatem na dalszej trasie szlakowi niebieskiemu towarzyszą szlaki zielony i czarny szlak sopocki czerwony. Po rozstaniu się z tymi szlakami po 400-500 m szlak niebieski biegnie dalej Drogą Nadleśniczych, potem ją opuszcza skręcając w lewo ale nadal pozostając w pobliżu ul. Spacerowej. Wkrótce ponownie schodzi się ze szlakiem zielonym i razem z nim mijają położoną po lewej Górę Kościuszki (km 9,4), na której znajduje się pomnik Bitwy Pod Oliwą km [1,1] Kartuski - Las w rejonie Brodwina
. Za najbliższym siodełkiem wspinają się razem na następną kulminację, jaką jest Pachołek (101 m npm) ze stalową wieżą widokową (km 9,6). Stąd schodzą schodami terenowymi do ulicy Spacerowej, a po jej drugiej stronie za przejściem na wysokości ulicy Opackiej się rozdzielają. Szlak zielony idzie ulicą Spacerową w lewo, a niebieski w prawo, by za restauracją Fischgarten, odejść w ulicę Kościerską Potem po lewej mija Instytut Budownictwa Wodnego PAN, a po prawej - tereny Ogrodu Zoologicznego. Po 700 m szlak opuszcza tę ulicę i skręca w lewo w ul. Bytowską, następnie - przy zabytkowej Kuźni Wodnej km [3,0] Kartuski - Las sopocki przy Drodze Wiekokackiej
(km 11,1) - w prawo, by dalej iść ul. Bytowską razem z rozpoczynającym się tutaj szlakiem żółtym Ósmego Widoku. Oba szlaki idą krótko razem tą ulicą, potem żółty odchodzi w praw skos wzdłuż Potoku Oliwskiego a niebieski podążą dalej ulicą Posuwa się nią na zachód w głąb Doliny Radości mając po prawej ogródki działkowe, a za nimi w oddali budynki Dworu Oliwskiego km [9,4] Kartuski - Cokół pomnika Zygmunta III Wazy na Górze Kościuszki, upamiętniającego Bitwę Oliwską (1627)
. Po 700 m szlak skręca z ulicy-drogi asfaltowej w lewo w las, mijając jeszcze na jego skraju głaz pamiątkowy z 1936 r. km [9,4] Kartuski - Głazowisko na bocznej kulminacji nieopodal Góry Kościuszki
Wchodzi głębiej między drzewa i pnie się pod górę a potem cały czas podąża "grzbietem" między Doliną Radości a Wężową Doliną. Po prawie 1,5 km szlak dochodzi do leśnego skrzyżowania, na którym z prawej pojawia się szlak czarny Wzgórz Szymbarskich (km 13,2). Szlak ten zaraz odchodzi na wprost natomiast szlak niebieski skręca w lewo. Po ok. 1 km dociera on do wielodrożnego skrzyżowania, na którym Szwedzka Grobla dochodzi do zakrętu drogi asfaltowej. Szlak przecina to miejsce nie wykorzystując żadnej z tych dróg i idzie dalej prosto, w kierunku południowo-wschodnim. Przez kolejne 2 km będzie podążać wijącą się trasą przecinając m.in. Szwedzką Groblę (km 14,3) i Lipnicką Drogę (może ona zaprowadzić do osiedla Niedźwiednik), by w końcu po licznych zakrętach Huzarskich Manowców mijając rezerwat przyrody "Wąwóz Huzarów" dojść do ulicy Słowackiego (km 16,6). Tutaj przekracza dwie nitki tej arterii i asfaltową drogą idzie do Matemblewa. Po ok. 700 skręca w lewo i wychodzi na polanę. W tym miejscu dołącza do niego szlak żółty Trójmiejski. Oba szlaki mijają z lewej strony leśniczówkę (km 17,2) km [9,6] Kartuski - Widok na Oliwę spod wieży na Pachołku (widok VII)
, a z prawej Sanktuarium Matki Bożej Brzemiennej w Matemblewie: najpierw kaplicę z figurką km [9,6] Kartuski - Schody prowadzące na Pachołka
a potem Dom Samotnej Matki z kościołem. Zaraz za zabudowaniami w kępie lasu dochodzi z lewej szlak zielony Skarszewski i wszystkie trzy szlaki docierają nad Strzyżę (km 17,9). Tu szlak żółty kieruje się w lewo w kierunku Nowca i Wrzeszcza, zielony podąża na drugą stronę potoku km [10,1] Kartuski - Dawny odrestaurowany budynek przy ulicy Kościerskiej
Idzie dalej na południe wysokim zboczem doliny przez teren leśny dawnego terenu wojskowego aż do skaju lasu. Tutaj napotyka pozostawiony wcześniej szlak zielony i teraz podążają razem na południe do wiaduktu nad torami kolei metropolitalnej /dawna linia kolejowa Wrzeszcz - Żukowo/ (km 19,6). Zielony pokonuje tu tory i idzie dalej przez Kiełpinek do szosy kartuskiej, niebieski zaś prowadzi wzdłuż wykopu kolei w kierunku obwodnicy. Przechodzi pod nią, mija zbiornik retencyjny na Strzyży i zaraz natrafia na dochodzący z prawej końcówką ulicy Sąsiedzkiej (km 20,5) szlak czarny Wzgórz Szymbarskich. Oba szlaki prowadzą teraz razem obok ogródków działkowych przechodzą pod wiaduktem kolei metropolitalnej i zbliżają się do znanej już starej linii kolejowej. Pokonują tory i pomiędzy domami wychodzą na ul. Osiedlową a nią prosto na ul. Fabryczną w Kokoszkach. Na ulicy tej szlaki skręcają w lewo i dochodzą do rozbudowanej ulicy Kartuskiej (km 22,7) i tu się rozchodzą bowiem szlak czarny idzie w lewo, a niebieskie znaki prowadzą na zachód wzdłuż ulicy Kartuskiej. Szlak przekracza ulicę Nowatorów a po ok. 600 m mija po prawej ul. Stokłosy(przy niej stara, rozbudowana szkoła) nieco dalej przechodzi przez ul. Kartuską i skręca na południe w ul. Smęgorzyńską. Około 200 m dalej na wysokości ulicy Bysewskiej znajduje się pamiątkowa tablica poświęcona ofiarom katastrofy autobusu, jaka się tu wydarzyła w 1994 roku. Ulicą Smęgorzyńską szlak dociera wkrótce do położonego u brzegu lasu Smęgorzyna. Kiedy po minięciu centralnego skrzyżowania - ulica Gostyńska i Tuchomska (km 25,4) zabudowania Smęgorzyna się kończą, szlak wkracza do lasu, zaraz na jego skraju pokonując podmokłe obniżenie. Potem będzie podążać leśną trasą na południe, by dojść nad Jezioro Otomińskie. Po ok. 2 km do szlaku niebieskiego dołącza z lewej spotkany kilkakroć wcześniej szlak czarny Wzgórz Szymbarskich. Oba szlaki wychodzą na szeroki trakt z Kiełpina Górnego i razem docierają do drogi poprzecznej ze szlakiem żółtym Bursztynowym z Otomina do Pruszcza Gdańskiego a następnie Jeziora Otomińskiego km [12,3] Kartuski - Las porastający wysoczyznę między Doliną Wężów a Doliną Radości
(km 28,5). W ten sposób kończy się pierwsza, sopocko-gdańska, część szlaku Kartuskiego.


Opis przebiegu - odcinek raduński

Z rejonu północnego krańca Jeziora Otomińskiego (km 28,5) szlak podąża na zachód leśną ścieżką biegnącą wzdłuż nowej drogi asfaltowej do Sulmina i Niestępowa. Towarzyszy mu napotkany tu szlak żółty Bursztynowy; natomiast szlak czarny Wzgórz Szymbarskich idzie stąd dalej wzdłuż zachodniego brzegu jeziora. Po około 300 m na wzniesieniu oba szlaki odchodzą w lewo w las w kierunku południowym. Leśną trasą po licznych zakrętach ostatecznie schodzą dość stromo w dół do wyraźnej drogi poprzecznej, na której szlak żółty udaje sie w lewo. Szlak niebieski podąża dalej w dotychczasowym kierunku, by po około kilometrze prowadząc przez las i skajem polany dotrzeć do pierwszych zabudowań Sulmina (po prawej). Nieco dalej osiąga skrzyżowanie dróg ze słupem ogłoszeniowym i tu skręca w prawo w drogę utwardzoną betonowymi płytami ażurowymi ((ul. Karola Conradiego). Doszedłszy do parku rekreacyjnego ze stawami wchodzi w na jego teren w lewo skos. km [31,8] Kartuski - Staw w Sulminie Idąc dalej prosto drogą można dojść do pozostałości dawnego dworu (jedno ze skrzydeł a w zasadzie budynek boczny - oficyna dworska). Szlak idzie parkowymi alejkami nad stawem i kieruje się w lewo nieco pod górkę, by pomiędzy zabudowaniami wyjść przy boisku sportowym na asfaltową drogę poprzeczną (km 31,7). Tu udaje się w prawo w kierunku dawnego kościoła ewangelickiego zamienionego na galerię sztuki (Galeria Sulmin), która po pożarze i okresie pewnej przerwy znowu prowadzi działalność km [30,5] Kartuski - Dawny kościół ewangelicki w Sulminie. Idąc drogą tą w lewo do Kolbud obok boiska i remizy strażackiej po 400 m można dojść do grobowca rodziny Gralathów (drogowskazy) - dawnych właścicieli Sulmina. km [32,0] Kartuski - Grobowiec rodziny Gralathów koło Sulmina Przy galerii szlak skręca w lewo, potem mija przedwojenny budynek szkoły i wychodzi na szosę Otomin - Niestępowo. Na szosie podąża w lewo do zakrętu, na którym skręca ostro w prawo w polną drogę. Mija zabudowania po obu stronach drogi, by dotrzeć do kolejnej polnej drogi wysadzanej wierzbami. Teraz szlak skręca w lewo, wkrótce wychodzi z Sulmina a wkracza do Niestępowa. Przy krzyżu wychodzi na znaną szosę i podąża nią na zachód. Zaraz też pozostawia z lewej w rozwidleniu Raduni (km 33,7) kościół parafialny pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa km [34,0] Kartuski - Kościół pw. Najśw. Serca Pana Jezusa w Niestepowie a następnie przecina tory dawnej linii kolejowej Pruszcz Gdański - Kartuzy. Dalej mija (z lewej strony) szkołę (km 34,6) - obok przystanek komunikacji autobusowej - i wkrótce obok remizy strażackiej/siedziby OSP skręca w lewo w asfaltową drogę do Mankocina, by potem po 200 m pójść w prawo i polną drogą (ulica Lipowa) skierować się prosto na zachód. Przechodzi obok nowo powstających domostw, wybudowań Przyjaźni i po 1 km na północnym skraju tej wsi obok zabudowań popegerowskich wydostaje się na asfaltową drogę (ulica Żukowska) prowadzącą z Kolbud do Lnisk. Tu szlak skręca w lewo, natomiast nieco przed kościołem parafialnym pw. św. Jana Ewangelisty km [38,0] Kartuski - Kościół pw. Jana Ewangelisty w Przyjaźni zbacza w prawo w ulicę Słoneczną (37,7). Idąc szosą - ulicą Łapińską w lewo (w kierunku Kolbud) do zakrętu można dotrzeć do położonego w głębi dawnego parku niedawno odrestaurowanego pałacu Kościeszy. km [38,0] Kartuski - Odrestaurowany pałac Kościeszy w Przyjaźni Dalsza trasa szlaku prowadzi częściowo brukowaną, częściowo polną drogą, wśród pól i gospodarstw. Po ok. 1,7 km skręca on w prawo na północ w kierunku Otomina [Górnego]. Idzie teraz asfaltową drogą (ulicą Górną) ok. 1,3 km, a następnie po dojściu opodal krzyża do szosy prostopadłej (ul. Kreffta) (km 40,7) skręca w lewowo, a zaraz potem w prawo. Dalej znaki wiodą gruntową drogą (ul. Ottona) nieco potem łukiem w lewo wśród dość rzadkiej zabudowy. Szlak wychodzi na ulicę Do dworu i skręca w prawo, by po 200 m przejść przez tory kolejowe znanej już teraz odbudowywanej linii Pruszcz Gdański - Kartuzy (km 41,3) i znaleźć się w dawnym Otominie Dolnym. Wierzbową drogą wkrótce dochodzi do rozdroża z krzyżem (km 41,7) Stąd podążając dalej drogą gruntową w prawo można dojść do dawnego dworu (stad nazwa ulicy). Szlak skręca ostro w lewo w ulicę Norbertanek i podąża dalej nieco w dół, by dojść nad Radunię a dalej wzdłuż niej podążać w kierunku Żukowa. Po ok. 1,5 km szlak wychodzi w Żukowie wprost na cmentarz z widoczną z daleka kaplicą cmentarną pw. św. Nepomucena. km [43,7] Kartuski - Zabytkowa kaplica św. Nepomucena na cmentarzu parafialnym w Żukowie Teraz skręca w prawo w ul. 3-go Maja, pokonuje Radunię, mija stary młyn, a za kościołem ponorbertańskim km [43,9] Kartuski - Kościół poklasztorny pw. Wniebowzięcia NMP w Żukowie skręca w lewo. Przechodzi przez bramę budynku mieszczącego Muzeum Parafialne i przez dziedziniec kościelny wydostaje się na ul. Kościerską, łączącą Żukowo z Kościerzyną (droga nr 20 Gdynia - Stargard Szczeciński). Szosą tą kierując się w prawo szlak dochodzi do ronda (km 43,7), na którym skręca w lewo, w kierunku Kartuz. Po prawej mija budynki Urzędu Miasta i Gminy oraz Straży Pożarnej a następnie idzie dalej przez miasto. Po 400 m dochodzi do budynku gimnazjum (po prawej stronie) a za nim pokonuje mostem Małą Słupinę (km 44,2). Zaraz potem na łuku drogi w prawo opuszcza ul. Gdańską i podąża dalej w tym samym kierunku ulicą Szczęśliwą. Gruntowa wspinająca się droga wiedzie przez tereny rozwijającej się zabudowy i doprowadza nad Radunię. Stąd szlak wraca ulicą Raduńską, już w Borkowie, znów do szosy kartuskiej (droga nr 211), zatem także ulicy Kartuskiej. W Borkowie mija zakład kowalski z 1912 r. należący do Mateusza Laskowskiego km [46,1] Kartuski - Stara kuźnia w Borkowie, a w jego rejonie przystanek autobusowy (km 45,5) i podąża dalej chodnikiem w kierunku Kartuz. Na przejściu na pieszych ze światłami mając przed sobą po prawej wiadukt kolejowy magistrali węglowej ze Śląska przez Kościerzynę do Gdyni przechodzi na drugą stronę szosy. Kilkanaście metrów dalej szlak skręca w lewo na południe i idzie krótko drogą wiodącą do Rutek a następnie w prawo ścieżką u podnóża nasypu linii kolejowej. Po osiągnięciu niewielkiej kulminacji schodzi w dół na teren widocznej elektrowni wodnej. km [46,8] Kartuski - Elektrownia wodna na Raduni w Rutkach Tam aż do zbiornika górnego poprowadzi trasą wyznakowaną do przenoszenia kajaków (po drodze widoczny w głębi Zakład Hodowli Ryb Łososiowatych). Dalej szlak wiedzie najpierw brzegiem zbiornika wodnego, pod mostem modernizowanej linii kolejowej Pruszcz Gdański - Kartuzy (km 46,3) a potem w górę Raduni tuż przy rzece lub stromymi zboczami jej doliny. Przez najbliższe kilometrów trasa ta będzie znajdować na terenie rezerwatu przyrody "Jar Raduni". Jej podstawowy element to ścieżka biegnąca stromiznami zboczy, raz wyżej raz niżej, często przecięta powalonymi pniami drzew lub ich złamanymi konarami, nierzadko błotnista i mokra. Ten trudny, męczący dla turysty odcinek szlaku kończy się po około 3,5 km na szosie łączącej Borowo z Babim Dołem. Tu jego trasa przechodzi przez tę drogę (z lewej widoczny most nad Radunią) (km 50,3) i ponownie zagłębia się w las. Po niecałym kilometrze szlak dociera do kładki nad Radunią i tutaj praktycznie żegna się z rzeką, bowiem po około 100 m dchodzi w prawo i wydostaje się z jej doliny. Dochodzi do drogi prowadzącej wzdłuż linii kolejowej do Kościerzyny i nią niebawem osiąga leśną stację kolejową Babi Dół (km 52,1). km [52,7] Kartuski - Zabudowania stacyjne w Babim Dole Stąd udaje się dalej w kierunku południowo-zachodnio-zachodnim (wzdłuż torów). Wykorzystując wiadukt znajdujący się w odległości około 400 m od stacji szlak przechodzi nad torami a dalej idzie przez las i po ok. 1,5 km dociera do zabudowań Mezowa a potem szosy do Kiełpina (ul. Wyzwolenia). Z niej zaraz przechodzi nad Jezioro Mezowskie (km 54,5) i tu skręca w lewo, by dojść nad jego południowy kraniec. Stąd udaje się na południe do ulicy Spacerowej i pętli autobusowej (km 54,6) a potem podążą tą ulicą w prawo docierając do jeziora Okunkowo (km 54,9). Dalej szlak idzie po północnej stronie jeziora wzdłuż plantacji borówki amerykańskiej, mijając okazałe zabudowania nad jeziorem. Za nimi skręca w prawo na wzniesienie, dalej mija po prawej rozlewisko bagienne i na kolejnej górce ostro skręca w prawo w dół nad Jezioro Małe (km 56,6). Przechodzi wschodnim brzegiem jeziora a potem skręca ostro w prawo i prowadzi mało czytelną drogą wzdłuż zarośli pokrywających moczary Różego Błota (km 56,9). Następnie przy słupie energetycznym szlak skręca w lewo i przez pola oraz las schodzi do jez. Szczyczno. (km 57,2). Wiedzie jego południowo-zachodnim brzegiem a za jeziorem i lasem idzie w prawo na północny wschód. Pokonuje garb, mija pojedyncze zabudowania i idąc pod górę wchodzi znów do lasu po zakręcie w lewo. Teraz biegnie na północny-zachód, aby na skrzyżowaniu nieopodal polany Burchardztwo (km 59,5) skręcić zdecydowanie na zachód. Podążając cały czas przez las mija po około 400 m rezerwat przyrody "Stare Modrzewie" (w lewo trasa umożliwiającą wejście na teren rezerwatu), a zaraz za nim skręca w lewo na południe. Idąc krętą trasą w tym generalnym kierunku po 1,4 km wychodzi na skraj lasu i asfaltową drogę do Kiełpina (61,4), którego zabudowa praktycznie sięga aż tutaj. Teraz szlak przekracza szosę i koło krzyża wchodzi na teren kolonii Leszno. Przecina jej pierwszą część drogą - ulicą Starowiejską o kierunku południowo-zachodnim z niewielkimi załamaniami, która doprowadza do głównej drogi nr 224 (ulica Kartuska) (km 62,4). Tu przekracza szosę w rejonie stacji benzynowej a potem tory (obok przystanek kolejowy Leszno Kartuskie) i ulicą Słoneczną łukiem w prawo zmierza w stronę lasu. Szlak wchodzi w las i wkrótce wydostaje się na wyraźną leśna drogę (dojazd pożarowy), na której skręca w prawo. Po 400 m skręca w lewo w dojazd pożarowy 5, prowadzący granicą oddziałów leśnych 218 i 219 i nim podąża w kierunku prawie północnym ponad 900 m. Po minięciu skrzyżowania linii oddziałowych (teraz oddz. 203 i 204) szlak skręca w lewo i krętą, dość skomplikowaną trasą, przechodząc z drogi na drogę idzie na zachód około 1,4 km. Na na kolejnej, bardziej uczęszczanej drodze gruntowej skręca w prawo w kierunku Kartuz (północ) mając z lewej widoczne zarysy Góry Zamkowej. Wkrótce szlak na rozdrożu idzie w lewo a potem schodzi w lewo w dół, by dotrzeć nad Jezioro Ciche. Dalej niebieskie znaki wiodą w prawo brzegiem jeziora, by po chwili doprowadzić do szosy Kartuzy - Bytów. Teraz szlak biegnie szosą w prawo do pierwszych zabudowań Kartuz (km 67,9), a potem skręca w lewo w małą uliczkę Polną. Między budynkami dochodzi nad południowy kraniec Jeziora Karczemnego (z lewej restauracja Złota Jesień) (km 68,4), a następnie za zakrętem w prawo podąża nadjeziorną Promenadą Asesora. Przy figurze Rybaka napotyka idący z naprzeciwka czerwony szlak Kaszubski. Teraz oba szlaki skręcają w lewo i systemem pochylni dostają się na górę do lokalnej kulminacji, gdzie znajduje się punkt widokowy zwany "Ławką Asesora" (km 68,7) z miejscem rekreacyjnym i faktyczną ławeczką, na której przysiadł asesor km [66,9] Kartuski - Ławka Asesora km [66,9] Kartuski - Widok z Ławki Asesora na Kartuzy Stąd idą ścieżką opodal brzegu lasu na północny zachód i u skraju kolejnej zabudowy Kartuz, na początku ulicy Chmieleńskiej się rozdzielają: czerwony idzie dalej prosto w las, a niebieski skręca w prawo w ulicę. Teraz mija z lewej Jezioro Mielenko (km 69,4) i jednocześnie napotyka dochodzący od prawej szlak Kaszubski. Szlaki dochodzą w pobliże nowego cmentarza i położonego po drugiej stronie ulicy Wzgórze Wolności za cmentarzem starym kościoła poklasztornego kartuzów (km 70,0). km [67,6] Kartuski - Jezioro Mielenko Tu szlak niebieski skręca w prawo (pozostawiając szlak czerwony zmierzający do Sierakowic) i dalej biegnie w kierunku centrum miasta. Prowadzi najpierw ulicą Wzgórze Wolności (z prawej za parkingiem Jezioro Karczemne), a potem, za kapliczką św. Brunona km [68,6] Kartuski - Kapliczka św. Brunona w Kartuzach , krótko ulicą 3-go Maja. Następnie w prawo przez mały park i w lewo deptakiem dochodzi do rynku, przy którym po wschodniej stronie znajduje się kościół poewangelicki pw. św. Kazimierza km [69,0] Kartuski - Kościół poewangelicki pw. św. Kazimierza w Kartuzach. Dalej ul. Dworcową szlak dociera do kartuskiego dworca PKS, a następnie do stacji kolejowej, aby tu zakończyć swą trasę (km 71,0).

<

Szczegółowe mapy

1. Ślady trasy szlaku (do pobrania):

  • odcinek sopocko-gdanski: GPX - pobierz i zapisz jako plik z rozszerzeniem ".gpx"; KML - pobierz i zapisz jako plik z rozszerzeniem ".kml".
  • odcinek raduński: GPX - pobierz i zapisz jako plik z rozszerzeniem ".gpx"; KML - pobierz i zapisz jako plik z rozszerzeniem ".kml".

2. Szczegółowa trasa szlaku na "mapie turystycznej" (mapa-turystyczna.pl)



Komunikaty i informacje


Komunikacja - czyli jak dostać się na szlak

KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA:

Początkowy fragment szlaku (w rejonie Trójmiasta) przebiega na obszarze działania komunikacji miejskiej, niedaleko od głównej linii Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście (SKM). Dalsze odcinki (kaszubskie) szlaku poprowadzone są w terenie obsługiwanym głównie przez PKS Gdańsk i firmę Przewozy Autobusowe "Gryf" z Kartuz. Dodatkowo istnieje możliwość dojazdu lub powrotu autobusami Eolia Transport Gdynia i PKS Wejherowo. Dojazd i powrót z Sopotu oraz z początkowych odcinków szlaku jest bardzo łatwy. W zasięgu 2 km od szlaku znajdują się stacje i przystanki autobusowe ZTM w Gdańsku. Pojazdy kursują z wysoką częstotliwością, nawet w dni wolne od pracy. Do południowo-zachodnich części Gdańska dojechać można autobusami ZTM Gdańsk (z Centrum), PKS Gdańsk oraz linią 801 P.A. "Gryf". Po opuszczeniu Gdańska, jeszcze do Otomina dojechać można komunikacja miejska. Pozostałe odcinki dostępne są wyłącznie za pomocą linii komunikacji regionalnej. Okolice Gdańska obsługiwane są przez PKS Gdańsk i firmę Przewozy Autobusowe "Gryf". W środkowej części szlaku (rejon Sulmina i Niestępowa) obsługę zapewnia tylko firma "Albatros". Ważnym punktem na trasie szlaku jest Żukowo. To małe miasto posiada komunikację regionalna i miejską. Autobusy regionalne, głównie PKS Gdańsk i P.A. "Gryf" dojeżdżają do Kartuz, Gdańska, Kościerzyny i innych miejscowości. Ponadto Żukowo jest miejscowością przelotową dla wielu linii autobusowych innych firm z województwa (Słupsk, Bytów). Do Żukowa i Borkowa dojeżdża miejska linia autobusowa ZKM w Gdyni. Linia Z jest linią pospieszną i zapewnia dojazd do głównego dworca kolejowego w Gdyni. Rejon Kartuz jest głównie obsługiwany przez numerowane linie P.A. "Gryf". Dojechać nimi można np. do Mezowa. Same Kartuzy to ważny węzeł przesiadkowy. Tu kończy trasę wiele kursów z Gdańska, Sierakowic, Gdyni, Wejherowa, Kościerzyny, Bytowa czy Lęborka. Duża liczba przewoźników regionalnych w rejonie Kartuz spowodowała obniżenie cen za przejazdy. Niższe ceny oferowane są w kursach PKS Gdańsk, PKS Wejherowo i P.A. "Gryf". W PKS Wejherowo i P.A. "Gryf" są to ceny stałe, w PKS Gdańsk - ceny promocyjne, wprowadzone czasowo.

Podstawowe informacje na temat podróży autobusami (cen biletów, rozkładów jazdy) można znaleźć na stronach internetowych organizatorów i przewoźników: http://www.zkmgdynia.pl/, http://www.ztm.gda.pl/, http://www.pks.gdansk.pl/, http://www.gryfkartuzy.pl/, http://www.veolia-transport.pl/, http://www.pks.slupsk.pl/ oraz http://www.pksw.pl/.

KOMUNIKACJA KOLEJOWA:

Wykorzystując połączenia kolejowe można dostać się na szlak albo w odcinku początkowym (Sopot i Gdańsk) albo w jego końcowej części (Babi Dół, Borkowo). Gdańsk i Sopot obsługiwane są przez Szybką Kolej Miejską. Pociągi SKM kursują bardzo często łącząc Wejherowo z Gdańskiem, oraz miejscowości odległe od nich o kilkadziesiąt km (Tczew, Malbork, Lębork). W rejon rezerwatu Jar Raduni można dojechać pociągami PKP Przewozy Regionalne, kursującymi na trasie Gdynia - Kościerzyna. Jest to też jedyna możliwość dojechania z rowerem przy wykorzystaniu środków komunikacji publicznej. Kłopotem może być jedynie zbyt mała pojemność pasażerska niektórych pociągów, zwłaszcza w środku sezonu. (Rower można przewieźć także autobusami P.A. "Gryf", ale za każdym razem trzeba uzyskać zgodę kierowcy).

INFORMACJE:

Przy danej miejscowości podane będą nazwy przystanków i zakodowane nazwy przewoźników zatrzymujących się na nich. Oprócz stron konkretnych przewoźników, wyszukując połączenie można korzystać ze stron Internetowych zawierających wszystkie rozkłady jazdy: http://www.pkp.pl/ i http://www.rozklady.com.pl/.

  • KM - komunikacja miejska,
  • PKS - autobusowa komunikacja regionalna,
  • PKP - komunikacja kolejowa,
  • SKM - Szybka Kolej Miejska,
  • PR - PKP Przewozy Regionalne,
  • IC - PKP InterCity,
  • KM - Koleje Mazowieckie,
  • ALB - Przewóz Osób "Albatros"
  • ARCH - Planetobus, linie autobusowe
  • BYT - Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Bytowie
  • GDA - Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Gdańsk
  • GRYF - Przewozy Autobusowe "Gryf"
  • PKSW - Pomorska Komunikacja Samochodowa Wejherowo
  • SŁ - Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Słupsku
  • STGD - Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Starogardzie Gdańskim
  • VTG - Veolia Transport Gdynia
  • ZKM - Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni
  • ZTM - Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku

PODSTAWOWA
PUNKT NA SZLAKU KILOMETRAŻ
INFORMACJE O KOMUNIKACJI
Sopot, Kamienny Potokkm szlaku 0,0/69,5PKP: SOPOT KAMIENNY POTOK (SKM)
KM: KAMIENNY POTOK SKM (ZKM, ZTM)
Gdańsk-Matemblewo,
leśnictwo
km szlaku 17,2/52,3KM: MATEMBLEWO (ZTM)
Gdańsk-Kokoszki, ul. Fabrycznakm szlaku 23,5/46,0KM: KOKOSZKI (ZTM)
PKS: GDAŃSK-KOKOSZKI (trasa Gdańsk – Żukowo) (GDA, STGD, SŁ, GRYF)
Gdańsk-Smęgorzyno, ul. Kartuskakm szlaku 24,6/44,9PKS: KOKOSZKI SZKOŁA (trasa Gdańsk – Żukowo) (GDA, STGD, SŁ, GRYF)
Jezioro Otomińskie,
brzeg północny
km szlaku 29,1/40,4KM: OTOMIN (ZTM)
Sulmin, Galeriakm szlaku 31,1/38,4PKS: SULMIN (trasa Sulmin – Kartuzy) (ALB)
Niestępowo, Raduniakm szlaku 32,9/36,6PKS: NIESTĘPOWO (trasa Sulmin – Kartuzy) (ALB)
Niestępowo, Szkołakm szlaku 33,8/35,7PKS: NIESTĘPOWO SZKOŁA (trasa Sulmin – Kartuzy) (ALB)
Przyjaźńkm szlaku 36,9/32,6PKS: PRZYJAŹŃ (trasa Kartuzy – Babi Dół) (GRYF)
Żukowo, Mała Supinakm szlaku 43,7/25,8PKS: ŻUKOWO (GDA, GRYF, SŁ, STGD, BYT, ALB)
KM: ŻUKOWO URZĄD GMINY (ZKM)
Borkowokm szlaku 45,0/24,5PKP: BORKOWO (PR)
PKS: BORKOWO (trasa Żukowo – Kartuzy) (GDA, GRYF, SŁ, BYT)
KM: BORKOWO (trasa Gdynia – Kościerzyna)
(ZKM)
Babi Dół, stacja
kolejowa, wiadukt
km szlaku 53,7/15,8PKP: BABI DóŁ (trasa Gdynia – Kościerzyna) (PR)
Mezowo, Jeziorokm szlaku 55,6/13,9PKS: MEZOWO JEZIORO (trasa Mezowo – Kartuzy) (GRYF)
Kartuzy, dworzec autobusowykm szlaku 0,0/69,5PKS: KARTUZY (GDA, GRYF, ALB, VTG, PKSW. BYT, SŁ)
POMOCNICZA
PUNKT NA SZLAKUINFO O KOMUNIKACJIINFORMACJE O DOJŚCIU NA SZLAK
Gdańsk, Pachołek,
siodełko
KM: SPACEROWA (ZTM)ok. 0,5 km na zachód od szlaku (km szlaku 9,7/59,8)
Gdańsk-Oliwa, kuźnia wodnaPKP: GDAŃSK-OLIWA
KM: CYSTERSóW (ZKM, ZTM, ARCH)
ok. 2 km na wschód od szlaku wzdłuż ul. Kwietnej (km szlaku 11,0/58,5)
Żukowo, rondoPKP: ŻUKOWO WSCHODNIE (PKP)ok.1 km na północ od ronda ul. Gdyńską i Armii Krajowej (km szlaku 43,2/26,3)
szosa Babi Dół - BorowoPKS: BABI DóŁ (GDA, STGD, GRYF)ok.1 km na wschód szosą do wsi (km szlaku 49,8/19,7)

Wycieczki na szlaku

JAREM RADUNII
BABI DÓŁ stacja kolejowa - JAR RADUNI - BORKOWO - (ŻUKOWO)
9,1 km (10,8 km)
4 - 5 godzin.

Jar rzeki Raduni w okolicach Żukowa jest niewątpliwie jednym z atrakcyjniejszych miejsc z punktu widzenia turysty pieszego. Głęboki wąwóz z przełomowym fragmentem rzeki oferuje "iście" górski krajobraz, a szlak przegradzany powalonymi drzewami daleki jest od typowego leśnego duktu. Cenne walory krajobrazowe tego fragmentu rzeki Raduni zastały objęte ochroną prawną w ramach rezerwatu przyrody "Jar Rzeki Raduni" o powierzchni 84 ha. Został on włączony w obszar Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000.

Niniejsza propozycja weekendowej wycieczki zaprasza do zmierzenia się z tym niełatwym wyzwaniem idąc szlakiem niebieskim Kartuskim od wiaduktu na stacji kolejowej Babi Dół do Borkowa, lub dalej, do Żukowa. W okresie jesienno - zimowym należy zachować szczególną ostrożność przy pokonywaniu stromych odcinków przebiegających blisko rzeki. Wycieczka zasadniczo nie nadaje się do uprawiania turystyki rowerowej.

Najlepszy dojazd do stacji Babi Dół zapewnia kolej (linia Gdynia - Kościerzyna); pociąg odjeżdża ze stacji Gdynia Główna Osobowa o 7.41 i przyjeżdża na miejsce o 8.23. Osoby zmotoryzowane mogą pozostawić samochód na parkingu przed sklepem w Borkowie (jadąc z Żukowa w kierunku Kartuz po prawej stronie za wiaduktem kolejowym) i wsiąść do pociągu na odległym o 200 m przystanku Borkowo; odjazd o godz. 8.18. Turyści przyjeżdżający z Gdańska mogą skorzystać z autobusu PKS, odjazd 7.00, który przyjeżdża do Borkowa o 7.39 (z przystanku należy udać się w górę, wzdłuż głównej drogi 450 m do wiaduktu kolejowego). Ze stacji Babi Dół do do wiaduktu (i szlaku) dochodzi się idąc drogą wzdłuż torów w kierunku Kościerzyny około 400 m. W razie załamania pogody można skrócić wycieczkę przy Kładce I (most na drodze Borowo - Babi Dół) na dwa sposoby:

albo
udając się bitą drogą do miejscowości Babi Dół (na drodze skręcamy w prawo i przechodzimy przez most, odległość 850 m), odjazd autobusu PKS do Gdańska o 13.43, podróż zabiera 44 minuty;

albo
skręcamy w lewo i przed nieodległym wiaduktem, skręcamy ponownie w lewo w drogę wyłożoną płytami betonowymi, która doprowadza nas do znanej już stacji kolejowej Babi Dół. Odjazd pociągu w kierunku Gdyni dopiero o 15.58, a zdewastowana poczekalnia nie zachęca do dłuższego oczekiwania na pociąg, dlatego warto podjąć wysiłek i udać się na ostatni fragment proponowanej wycieczki.

Powrót z Borkowa można zrealizować na kilka sposobów:
PKP po. Borkowo, kierunek Gdynia - odjazd o 16.03, przyjazd do stacji końcowej 16.46;
PKS, kierunek Gdańsk (należy udać się w dół, wzdłuż głównej drogi 450 m do przystanku) - odjazd 13.07, 15.13 (tylko niedziele i święta), 15.18 (tylko soboty), 16.18;
ZKM kierunek Gdynia - należy udać się dalej szlakiem do odległego o 1,5 km Żukowa i skorzystać z linii autobusowej "Z" ZKM Gdynia, odjazdy 15.21, 17.41.

W dni robocze oraz w czasie letnich wakacji szkolnych można spodziewać się dodatkowych pociągów jak i autobusów, także w przedłużonych relacjach (np. linia autobusowa "Z" przedłużona do Borowa, niektóre kursy).


Fotogaleria

odcinek sopocko-gdański odcinek raduński

Informacje techniczne

oznaczenie kodowe szlakudawne
(do 2001 r.)
GD 1207 n obecne
(od 2002 r.)
PM-1537-n
 ranga szlaku
szlak o znaczeniu ponadregionalnym
położenie administracyjne szlaku miasta: Sopot, Gdynia, Gdańsk,
gminy: Kolbudy, Somonino, miasto i gmina Żukowo
miasto i gmina Kartuzy
położenie turystyczne szlaku szlaki regionu gdańskiego
grupa szlaków Trójmiasta i okolic
administrator terenów leśnych szlaku Nadleśnictwo Gdańsk - Leśnictwa: Renuszewo, Matemblewo
Nadleśnictwo Kolbudy - Leśnictwa: Otomin, Babi Dół
Nadleśnictwo Kartuzy - Leśnictwa: Kiełpino, Dąbrowa
położenie szlaku na terenie parków krajobrazowych, narodowych Trójmiejski Parki Krajobrazowy - od wejścia w las w Sopocie Kamiennym Potoku do Gdańska Oliwy (Spacerowa) i od kuźni wodnej w Oliwie do wyjścia z Doliny Strzyży.
jedn. org. PTTK nadzorująca szlak / opiekun Pomorskie Porozumienie Oddziałów PTTK w Gdańsku
Oddział Regionalny PTTK Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. 583011488 - Pomorska Komisja Turystyki Pieszej
ostatnie odnawianie szlaku 2019: szosa brętowska - Kiełpinek
2021: Sopot Kamienny Potok - szosa brętowska; Kiełpinek - Niestępowo, Borkowo - Mezowo 2022: Niestępowo - Borkowo, Mezowo - Kartuzy
wyposażenie szlaku w znaki informacyjne drogowskazy: Kamienny Potok, Wielka Gwiazda, Dolina Świemirowska, Droga Nadleśniczych, Pachołek, Spacerowa, Kuźnia Wodna, Dolina Wężów, Szwedzka Grobla, Szosa Brętowska, Matemblewo, Dolina Strzyży, Kokoszki, Jez. Otomińskie, Niestępowo, Przyjażń, Żukowo, Babi Dół, szosa Kartuzy - Bytów, Kartuzy - cmentarz, Kartuzy PKP - ustawiane w latach 1999-2001 a odtwarzane w poszczególnych miejscach w 2006, 2013 i 2020, Mezowo (2022)
mapy: Kamienny Potok, Droga Nadleśniczych, Spacerowa, Matemblewo - ustawione w roku 1997, 2006 i 2014
nowe tablice-mapy w Dolinie Strzyży ustawiona w roku 2018, przy Kuźni Wodnej w roku 2022.
dokumentacja szlaku brak
ostatnie zmiany przebiegu 1998 - zmiana trasy między Przyjaźnią a Żukowem oraz w rejonie Borkowa
2001 - zmiana trasy w rejonie Matemblewa
2007 - zmiana trasy między rezerwatem Stare Modrzewie a Kartuzami
2009 - zmiana w rejonie Pachołka
2010 - zmiana między Obwodnicą Trójmiasta a Kokoszkami oraz na prawym brzegu Raduni przed kładką II
2014 - zmiana w Dolinie Strzyży
2017 - zmiana między Jez. Otomińskim a Niestępowem oraz zmiana w Jarze Raduni i w Mezowie
2018 -zmiana między Mezowem a jez. Szczyczno
2022 - zmiana w Otominie (gm. Żukowo)
2022 - zmiana między rezerwatem Stare Modrzewie a trasą do Jez. Cichego
projektowane zmiany przebiegu
inne szczegółowy przebieg (mapy 1:25 tys.) - OR PTTK Gdańsk, strona: mapa-turystyczna.pl;
materiały robocze - Podkomisja Szlaków PKTP (PPO PTTK) Gdańsk
2013 - Pachołek - tablice krajoznawcze ( także w wersji obcojęzycznej )
 
 
   
 
Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

   


Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego

Realizacja: 4mpproject.pl