Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

Sierakowice - Gołuń
kolor czerwony
długość 139,5 km

Szlak Kaszubski to najdłuższy i zarazem chyba najpiękniejszy szlak całego regionu gdańskiego. Krętą trasą przemierza głównie niemal cały obszar Pojezierza Kaszubskiego (a przynajmniej zachodnią, lwią jego część) zaznajamiając z większością jego najcenniejszych walorów.

Na jego trasie znajdują się Lasy Mirachowskie oraz Jeziora Raduńskie czyli centralna część Wysoczyzny Pojezierza Kaszubskiego, okolice Kościerzyny a także rejon jezior wdzydzkich. Początkowy odcinek szlaku to wędrówka z prawie miejskich Sierakowic przez stosunkowo mało znane, sławione przez Majkowskiego, Lasy Mirachowskie ozdobione między innymi: piękną Rynną Potęgowską, oglądaną zwłaszcza z Lechickiej Szczeliny, tajemniczym Lubygościem czy też niezwykłą Mirachowską Świtezią - Jeziorem Kamiennym.

Po odwiedzeniu Kartuz nie bez słuszności pretendujących do miana stolicy Kaszub, przynajmniej tych gdańskich, szlak wkracza w najpiękniejszą i najbardziej znaną partię Pojezierza Kaszubskiego. Najpierw jest Chmielno, uchodzące za najładniejszy zakątek Ziemi Kaszubskiej, słynne także z kaszubskiej ceramiki Neclów. Tutaj zaczyna się "Kółko Raduńskie", kaszubski naszyjnik jezior nanizanych na nić Raduni, przez który przewija się szlak na przemian z Kaszubską Drogą.

Żegnając ten niezapomniany krąg jezior, z których najpiękniejsze leżą u stóp najwyższych na północy Wzgórz Szymbarskich szlak zmierza ku "Kaszubskiemu Morzu", jak tutejsi mieszkańcy zwą jezioro Wdzydze. Po drodze w równie uroczej okolicy - Łubiana, która zdobyła rozgłos porcelaną przyozdabianą kaszubskimi wzorami. W końcowej części szlaku możliwość zwiedzenia leżącego u tzw. Krzyża, czyli w pobliżu zbiegu wszystkich ramion Kaszubskiego Morza - Kaszubskiego Parku Etnograficznego we Wdzydzach, najstarszego skansenu w Polsce.

Szlak jest bardzo atrakcyjny przez cały rok, bowiem każda pora roku wydobywa inny, odmienny walor pejzażu kaszubskiego pojezierza. Trasę daje się pokonać przy podzieleniu jej na odcinki jednodniowe, jak i w całości podczas jednej wędrówki korzystając z różnorodnych możliwości noclegowych po drodze. Dojazdy na szlak (punkty etapowe) są dosyć dogodne (z wyjątkiem może odcinka początkowego); do niektórych miejsc nawet bardzo dobre. Szlak Kaszubski jest bardzo zróżnicowany zarówno jeśli chodzi o walory krajobrazowe jak i w odniesieniu do trudów wędrówki. Znaleźć tu można odcinki łatwe, dogodne także dla innych rodzajów turystyki, ale też fragmenty przeznaczone dla wytrawniejszych piechurów. Do szczególnie uciążliwych należy zaliczyć odcinek biegnący brzegiem Jeziora Wieprznickiego, który jednakże można pominąć wędrując drogą położoną powyżej jeziora.

Widok z Tamowej Góry

Szlak posiada liczne połączenia z innymi szlakami województwa, co pozwala kontynuować wędrówkę na innych trasach lub odbywać wycieczki kombinowane. W Sierakowicach - także początek lub koniec innych znakowanych tras: zielonego szlaku Kręgów Kamiennych i znaczonego na czarno szlaku Wzgórz Szymbarskich. W rejonie Wieżycy - z Krzesznej możliwość odejścia od szlaku i dostania się na kulminację Wzgórz Szymbarskich wykorzystując szlak żółty Krzeszna - Szymbark. W Gołubiu i w Loryńcu ponowne spotkania z tymi szlakami (czarnym i zielonym). Ponadto wcześniej w Kartuzach możliwość przejścia na trasę szlaku Kartuskiego koloru niebieskiego. W końcowym Gołuniu połączenia ze szlakami: znanym już zielonym Kręgów Kamiennych i czarnym Wdzydzkim a także niebieskim im. Izydora Gulgowskiego (odcinek olpuski). Ten ostatni napotyka się już wcześniej we Wdzydzach.

Widok z Góry Trzebińskiej

KRZESZNA, przystanek kolejowy79,160,4
PIERSZCZEWKO, droga do Ostrzyckiego Lasu80,059,5
rezerwat przyrody Ostrzycki Las79,781,1
dojście do głazu narzutowego (PP nr 14)
80,7
GOŁUŃ, kemping, droga leśna139,50,0

Opis przebiegu

odcinek Lasów Mirachowskich

Szlak rozpoczyna się w centralnym miejscu Sierakowic, przed kościołem km [0,0] Kaszubski - Kościół w Sierakowicach, który usytuowany jest naprzeciwko Rynku znajdującego się w rejonie zbiegu dróg z Gdańska, Lęborka i Słupska (km 0,0). W tym miejscu znajduje się węzeł szlaków, bowiem tu także mają swój początek szlaki: czarny Wzgórz Szymbarskich i zielony Kręgów Kamiennych. Stąd szlak zielony idzie przez placyk na zachód i następnie ul. Sobieskiego, a szlak czerwony i czarny koło kościoła na wschód. Te dwa szlaki zaraz za kościołem, jeszcze przed cmentarzem się rozchodzą, bo czarny idzie dalej prosto do Nowego Osiedla a czerwony zmierza w lewo ulicą ks. Łosińskiego do dawnej stacji kolejowej. Na rozejściu szlaków z prawej znajduje się drewniany zabytkowy kościół. Szlak czerwony po drodze mija ustawiony po lewej w obniżeniu za kościołem ołtarz papieski z Pelplina. W pobliżu dawnej stacji kolejowej km [0,7] Kaszubski - Stacja kolejowa w Sierakowicach

szlak ulicą Piwną podąża na północ wzdłuż torów do ulicy Dworcowej i przejazdu kolejowego. Tu skręca w prawo przecina tory i dalej wśród podmiejskiej zabudowy ulicą Mirachowską zmierza w kierunku Paczewa. Po około 1,4 km na granicy Paczewa na rozdrożu z krzyżem km [2,3] Kaszubski - Przydrożny krzyż na rozdrożu w Paczewie (km 2,3) opuszcza asfaltową drogę i idzie na północ w kierunku znajdującego się dość blisko lasu. Jednakże jeszcze do niego nie dochodzi, bo przy zabudowaniach skręca w prawo i po ponad pół kilometrze dochodzi bliżej centrum Paczewa (km 3,2). Tu skręca w lewo w drogę do Kamienicy Królewskiej i wkrótce dochodzi dla lasu i granicy Kaszubskiego Parku Krajobrazowego. Szlak przecina las natrafiając w jego końcówce na meandrujący w mocnym rozcięciu potok, który można nazwać Bukowską Strugą, bo wypływa z Jeziora Bukowskiego położonego w głębi Lasów Mirachowskich po wschodnie stronie. Potem wychodzi na rozległą polanę z kilkoma wybudowaniami Kamienicy Królewskiej i dalej podąża w kierunku północno - zachodnim. Ponownie wchodzi w las, przybliża się do torów, w końcu wychodzi na asfaltową drogę poprzeczną i przejazd kolejowy. Droga prowadzi z Mirachowa, a za torami rozciąga się już Kamienica Królewska.7,2 Szlak przechodzi na drugą stronę torów i teraz posuwa się wzdłuż nich aż na wysokość dawnej stacji kolejowej km [7,7] Kaszubski - Budynek dawnej stacji kolejowej w Kamienicy Królewskej (km 7,7). Minąwszy budynek stacyjny szlak podąża w ten sposób dalej na północ, drogą w kierunku Potęgowa. Przecina tory a po 600 m w pobliżu zabudowań Kamienickiego Młyna skręca nieco w prawo i dochodzi do strumyka wypływającego z jeziora Junno. Później idzie przesmykiem między jeziorami Junno ( km 8,9 ) i Białym wśród połaci pól poprzerastanych kępami lasu. Po minięciu dalszych pojedynczych zagród Kamienickiego Młyna szlak dociera do rozwidlenia, na którym idzie w lewo. Drogą w prawo i dalej przez las w górę na południe wiedzie bocznica szlaku (ścieżka dojściowa), która doprowadza na punkt widokowy na Górze Zamkowej (około 500 m). Szlak właściwy natomiast zbliża się do następnej wody, którą jest jezioro Odnoga, południowe odgałęzienie rozległego łańcucha jezior wypełniających Rynnę Potęgowską. Teraz wchodzi on w las i zbliża się do Jeziora Potęgowskiego, a właściwie do jego wschodniego przedłużenia czyli jeziora Kłączyno Duże. Stromym południowym brzegiem szlak podąża na wschód do następnego dużo mniejszego jeziora Kocenko zwanego też (przez porównanie z poprzednim) Kłączyno Małe. Przesmykiem między obu jeziorami, już na terenie rezerwatu przyrody Szczelina Lechicka, przedostaje się w północną część rynny i po krótkim przejściu jej dnem ostro się wspina.Osiąga drogę biegnącą powyżej zbocza i wkrótce dochodzi do miejsca, z którego roztacza się widok na całą rynnę km [14,8] Kaszubski - Widok ze Szczeliny Lechickiej. Szlak idzie dalej na południowy-wschód i na pobliskim skrzyżowaniu skręca w prawo, by zejść do strumyka wypływającego z widocznego jeziora Lubogoszcz (dawniej Lubygość). Jezioro stanowi rezerwat przyrody o tej nazwie (Jezioro Lubygość). Południowym brzegiem jeziora, wśród pięknego starodrzewu szlak dochodzi na wschodni jego kraniec km [17,2] Kaszubski - Jezioro Lubygość od strony wschodniej.

Tu następuje zmiana kierunku, szlak zwraca się na północ i wprowadza do rezerwatu przyrody Żurawie Błota i leżącego w jego północno-wschodniej części Jeziora Kamiennego. Idąc w lewo drogą wiodącą wzdłuż północnego brzegu jeziora Lubogoszcz niecały kilometr można dojść do bunkra "Ptasia Wola" a wcześniej do dwóch grot mirachowskich. Okrążając od wschodu krętą trasą Jezioro Kamienne pomiędzy pojedynczymi zabudowaniami Kamiennej Góry i Nowej Huty km [18,9] Kaszubski - Wybudowania Kamiennej Góry szlak dochodzi na północny kraniec tego jeziora km [19,5] Kaszubski - Jezioro Kamienne od strony północno-wschodniej, gdzie znajduje się głaz narzutowy "Diabelski Kamień" km [19,5] Kaszubski - Diabelski Kamień (km 19,5). Od głazu szlak podąża w kierunku wschodnim do szosy z Mirachowa do Strzepcza. Szosą idzie w prawo i po 500 m skręca w drogę prowadzącą do widocznej od dłuższego czasu wsi Nowa Huta. Przystanek PKS znajduje się na szosie 400 m dalej w prawo. W centrum wsi (km 21,6) następuje zakręt w prawo i szlak wychodzi spomiędzy zabudowań na rozległe łąki ciągnące się wzdłuż rzeki Łeby. Przecina mostkiem niewielki strumyczek i wspina się na niezalesioną, pokrytą polami wyniosłość. W takim otoczeniu, pól i łąk, po około 1,5 km szlak dociera do Mirachowa. Prowadząc obok leśniczówki, w pobliżu której znajdują się okazy starych drzew, szlak schodzi do szosy wiodącej dalej do Miechucina i nią przez wieś wiedzie na południe. Mija restaurację a po prawej stronie dworek w starym parku km [24,5] Kaszubski - Dwór w Mirachowie, natomiast z lewej skrzyżowanie (km 24,5) z położonym w głębi kościołem (obok przystanek PKS) km [24,5] Kaszubski - Kościół w Mirachowie. Po 200 m opuszcza szosę i szerokim traktem podąża w kierunku południowo-wschodnim do widocznego w głębi lasu. W lesie szlak jeszcze 600 m prowadzi tą szeroką drogą a później odchodzi w lewo i klucząc nieco śródleśnymi dróżkami dociera nad wysoki brzegi Łeby i skraj rezerwatu Staniszewskie Zdroje km [27,1] Kaszubski - Tablica rezerwatu Staniszewskie Zdroje. Potem odbija na południe ale wkrótce na skrzyżowaniu dróg skręca w lewo na zachód i dość krętą trasą wychodzi po niecałym kilometrze na brzeg doliny, w której znajduje się Jezioro Sianowskie. Skręca w lewo i jej skrajem mijając po lewej Łysą Górę /201,1 m npm/ (tylko z nazwy), dochodzi do niewielkiej wioski Cieszonko ( km 31,3 ), położonej na południe od miejsca gdzie rzeka Łeba wypływa z jeziora. Dalej za mostem na Łebie (km 30,7) szlak zahacza o wschodni skraj Staniszewa. Po lewej stronie mija nowe zabudowania i przy drewnianym krzyżu dochodzi do drogi z Kartuz do Mirachowa (km 31,0). Szosą tą poprzez most na Dębnicy, dopływie Łeby, (km 31,2) udaje się w prawo w kierunku od dawna widocznego Sianowa. Przy kościele km [31,6] Kaszubski - Kościół w Sianowie (km 31,6) skręca razem z szosą w lewo, by 100 m dalej obok przydrożnej kapliczki pozostawić ją. Teraz szlak kieruje się na północ; na wzgórzu skręca w prawo i za rozwidleniem po pokonaniu ponad 1 km przecina wieś Kolonię (km 33,1) rozciągniętą wzdłuż asfaltowej drogi. Na skraju wsi (ponad 500 m w prawo) na szosie Mirachowo - Kartuzy znajduje się przystanek PKS, w pobliżu pamiątkowy kamień upamiętniający powstanie wsi. Za Kolonią przez lasek i połacie starego lasu kierując się na wschód szlak dochodzi do następnej miejscowości, którą jest Sianowska Huta. Szlak wiedzie przez wieś (km 35,2), na rozdrożu skręca w prawo na Pomieczyńską Hutę, lecz wkrótce opuszcza tę drogę też w prawo, by zaprowadzić nad jezioro Łąkie do leśniczówki Sianowo. Osiąga ją po około 2 km krętej trasy najpierw przez pola potem las (km 36,6). Na pobliskiej szosie biegnącej groblą przedzielającą jezioro znajduje się przystanek PKS Sianowo Leśne. Od jeziora Łąkie szlak wiedzie długi czas lasem w kierunku północno-wschodnim. Mija skrzyżowanie dróg leśnych i łukiem w prawo a potem krętą drogą wychodzi na skraj lasu. Nową drogą, biegnącą jego brzegiem, a później przez pola szlak dociera do Pomieczyńskiej Huty. We wsi na skrzyżowaniu (km 39,7) szlak skręca w prawo a na następnym rozdrożu polną drogą kieruje się na południowy-wschód. Po kilometrze mija małą wieś a w zasadzie kolonię Sytną Górę (km 41,0) i następnie dochodzi nad Jezioro Białe. Obchodzi je drogą od północy i wschodu, z której widoki na całe jezioro. Na przesmyku między jeziorami szlak mija Ucisk i skręca na południe, a potem, już za wsią wchodzi do lasu. Na wysokości południowego krańca jeziora skręca w lewo, a przy kamiennym drogowskazie mija skrzyżowanie (km 43,1). Lasem gęsto poprzetykanym polanami szlak doprowadza do nieczynnej linii kolejowej Kartuzy - Lębork (przez Sierakowice). Za torami przecina luźno rozrzucone wśród pól i łąk zabudowania Prokowskich Chróstów (km 45,4), obecnie stanowiących część Prokowa i dociera do szosy wybiegającej z Kartuz do Mirachowa. Teraz czerwone znaki znajdują się na krótkim odcinku tej szosy prowadzącej tu wzdłuż zachodniego brzegu Jeziora Klasztornego. Następnie szlak schodzi nad wodę (km 46,1) i nadjeziorną ścieżką doprowadza ponownie do szosy. Po jej przecięciu wchodzi w Gaj Świętopełka położony nad południową częścią Jeziora Klasztornego (Jezioro Klasztorne Małe) km [47,8] Kaszubski - Jezioro Klasztorne Małe w Kartuzach i spacerową aleją przywodzi do Kartuz. Kierując się na tonące w zieleni zabudowania klasztorne dochodzi Aleją Filozofów w pobliże kościoła km [48,2] Kaszubski - Kościół pokartuski w Kartuzach. W rejonie kościoła można odnaleźć liczne obiekty dawnego założenia klasztornego kartuzów (erem, refektarz, budynki browarne i młyńskie, cmentarz). Od kościoła ulicą Klasztorną wzdłuż muru cmentarnego a niegdyś klasztornego mając po prawej elementy rzeźbiarskie i pamiątkowe związane z zakonem kartuzów i dziejami miasta (monument mnicha, kompozycja przestrzenna z dewizą zakonu) wydostaje się na szosę z Sierakowic (ul. Wzgórze Wolności). Nią szlak udaje się w lewo wzdłuż położonego po prawej stronie ulicy nowego cmentarza (tutaj znajduje się grób zasłużonego dla Kaszub Aleksandra Majkowskiego km [48,4] Kaszubski - Grób Aleksandra Majkowskiego na kartuskim cmentarzu) do spotkania ze szlakiem niebieskim Kartuskim na rogu ulicy Chmieleńskiej (km 48,4), by i w tym miejscu zakończyć swą pierwszą część.

Szczegółowe mapy

Ślady trasy szlaku (do pobrania):

• Lasów Mirachowskich (Sierakowice - Kartuzy) : GPX - pobierz ; KML - pobierz
  • Jezior Raduńskich (Kartuzy - Skorzewo) : GPX - pobierz ; KML - pobierz
  • Jezior Podkościerskich ( Skorzewo - Gołuń) : GPX - pobierz ; KML - pobierz

Komunikaty i informacje

Fotogaleria

odcinek Lasów Mirachowskich odcinek Jezior Raduńskich odcinek Jezior Podkościerskich

Informacje techniczne

(od 2011 r.)
 PM-168-c
ranga szlaku
szlak o znaczeniu ponadregionalnym (krajowym)
położenie administracyjne szlakugmina Sierakowice, miasto i gmina Kartuzy, gmina Chmielno, gmina Stężyca, gmina Somonino, gmina Kościerzyna
położenie turystyczne szlakuszlaki regionu gdańskiego
grupa szlaków Pojezierza Kaszubskiego i okolic
administrator terenów leśnych szlakuNadleśnictwo Kartuzy - Leśnictwa: Bącka Huta, Mirachowo, Sianowo, Bilowo, Kolańska Huta, Uniradze
Nadleśnictwo Kościerzyna - Leśnictwa: Ludwikowo, Strzelnica, Grzybowski Młyn, Wdzydze
Nadleśnictwo Lipusz - Leśnictwo Płocice
położenie na terenie parków krajobrazowych, narodowych

od  Paczewa do Sianowa i od jez. Mielenko do jeziora Dąbrowskiego włącznie z wyłączeniem Góry Trzebińskiej na terenie Kaszubskiego Parku Krajobrazowego; od Grzybowskiego Młyna do Gołunia na terenie Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego

jedn. org. PTTK nadzorująca szlak / opiekunPomorskie Porozumienie Oddziałów PTTK w Gdańsku
Oddział Regionalny PTTK Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. 583011488 – Pomorska Komisja Turystyki Pieszej
ostatnie odnawianie szlaku
2021: Sierakowice - Mirachowo, Chmielno - Wieżyca ośr. wyp., Loryniec - Gołuń
2022: Kartuzy - Chmielno
2019: Wieżyca ośr. wyp. - Gołubie
2020: Gołubie - Skorzewo - Łubiana - Loryniec
2023: Mirachowo - Kartuzy
wyposażenie szlaku w znaki informacyjne drogowskazy:Sierakowice, Kamienica Królewska, Nowa Huta, Mirachowo ( 2019 ) ,  Sianowo, Sianowska Huta, Pomieczyńska Huta, Kartuzy ( 2019 ), Chmielno (2019 ), Ręboszewo ( 2021 ), Brodnica Dolna, Ostrzyce ( 2019 ), Krzeszna ( 2019 ), Gołubie ( 2019 ), Skorzewo, Wieprznica, Łubiana, Grzybowo, Grzybowski Młyn, Loryniec, Czarlina, Wdzydze, Gołuń
tablice: Krzeszna ( 2020 ), Gołuń ( 2021 )
Garczyn PKP, Garczyn szosa (2023 - rekonstr.)
dokumentacja szlakubrak
ostatnie zmiany przebiegu

2002: włączenie do szlaku odcinka Sierakowice - Kamienica Królewska (dawny szlak zielony Kręgów Kamiennych); likwidacja odcinka Gołuń - st. kol. Olpuch Wdzydze
2004: zmiana na odcinku Pierszczewko - jez. Zamkowisko (poprowadzenie szlaku przez Ostrzycki Las oraz Stare i Nowe Czaple)
2007: zmiana trasy w rejonie Cieszonka  i na odcinku Kartuzy - Kosy (Góra Zielona)
2011: zmiana trasy między Jez. Dąbrowskim a Skorzewem i między     Skorzewem a Częstkowem
2016: zmiana przebiegu odcinku między Łubianą (Pilica) a Grzybowskim Młynem
2018 zmiana w Kartuzach - trasa nad jez. Karczemnym i przez Ławkę Asesora

planowane i projektowane zmiany przebieguokolice jeziora Junno (Góra Zamkowa), sąsiedztwo torów w Krzesznej,
inne- szczegółowy przebieg (mapy 1:25 tys.) - OR PTTK Gdańsk;
materiały robocze – Podkomisja Szlaków PKTP w Gdańsku
- bocznice  szlaku ( ścieżki dojściowe ): na Zamkową Górę nad jez. Junno, na Tamową Górę, na Jastrzębią Górę, do  głazu narzutowego w Lesie Ostrzyckim, do Diabelskiego Kamienia koło Owśnic

Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego