Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

Gdynia Mały Kack (Bukowino) - Gdynia Skwer Kościuszki
kolor żółty
długość 12,2 km

Szlak Kępy Redłowskiej to stosunkowo niedługi szlak w całości na terenie Gdyni prowadzący z wysoczyzny nad morze i do centrum miasta. Najistotniejszym miejscem na trasie szlaku, na co wskazuje nazwa, jest Kępa Redłowska. Kępa Redłowska to odcinek klifowego wybrzeża wyniesiony nawet do 65 m ponad poziom morza, ale także rezerwat przyrody i teren wykorzystywany militarnie. Chroniony tu jest unikatowy krajobraz urwistego wybrzeża z lasem bukowym, w którym występują stanowiska jarząbu szwedzkiego. Na Kępie znajdują się pozostałości stanowisk ogniowych 11. Baterii Artylerii Stałej z lat 50-tych XX wieku. Atrakcją Kępy są także widoki choćby z Redłowskiego Cypla.

Drugim znaczącym punktem na trasie szlaku są Kolibki znane nie tylko z pozostałości założenia dworsko-parkowego z dworem i wozownią ale też, od dość niedawna, z wieży ulokowanej na skraju wysoczyzny na wysokości ok. 85 n.p.m. blisko granicy z Sopotem. Obiekt ten, ściśle rzecz biorąc żelbetowa wieża telefonii komórkowej z nadajnikami PTK Centertel, to dla turystyki atrakcyjny punkt widokowy. Na wieży, 28 m ponad okolicznym terenem, została umieszczona ogólnie dostępna platforma widokowa. Z platformy - rozległy widok na okolicę: morze, lasy i bliskie zabudowania. Szlak doprowadza do wieży z zachodu z pogranicza Małego Kacka i nowego Bernardowa czyli niegdysiejszej Bukowiny.

Warta wzmianki jest też inna część Gdyni znajdująca się na szlaku. Jest to nadmorskie Orłowo położone u ujścia Kaczy. Tutaj można odnaleźć domek Żeromskiego i dawny zajazd Adlerhorst, od którego praktycznie się zaczęła sława Orłowa jako kąpieliska. Po sąsiedzku w morze wybiega orłowskie molo, w pobliżu którego znajduje się przystań rybacka i skansen rybołówstwa morskiego. Odcinek końcowy to najbardziej miejski fragment szlaku, prowadzący trochę bulwarem nadmorskim ale i przez Kamienną Górę. Nie brakuje tu ciekawych obiektów, domów przedwojennej Gdyni ale i pamiątek historycznych czy pomników oraz wielokrotnego kontaktu z morzem, bezpośredniego lub poprzez jego obserwację.

Szlak Kępy Redłowskiej z uwagi na swój miejski przebieg pozwala na korzystanie z niego w różny sposób nawet na dość krótkich spacerowych odcinkach. Dotyczy to zwłaszcza części nadmorskiej posiadającej gęstą sieć komunikacyjną i drogową. Razem ze szlakiem Do Wieży Kolibkowskiej pozwala na odbywanie wycieczek w rozmaitych kombinacjach w okolicach kolibkowskiej wieży, oczywiście głównie w celu wejścia na nią. Z platformy widokowej wieży można korzystać w określonych porach roku i dnia oraz przy odpowiedniej pogodzie. Przy wędrówce odcinkiem biegnącym bezpośrednio nad brzegiem morza należy brać pod uwagę stan plaży i morza.Niektóre partie szlaku na terenie Kępy Redłowskiej mogą być trudne i uciążliwe do przejścia. Szlak Kępy Redłowskiej we fragmencie z centrum Gdyni do kolibkowskiej wieży stanowi jeden z odcinków (początkowy)Pomorskiej Bursztynowej Trasy Pieszej AMBER prowadzącej do Pruszcza Gdańskiego, która dalej do Sopotu Kamiennego Potoku wiedzie szlakiem Do Wieży Kolibkowskiej. Szlak w różnym stopniu nadaje się dla turystyki rowerowej. Wyłączyć należy części: znajdującą się między wieżą a ulicą Spółdzielczą na terenie Kępy Redłowskiej i fragmentarycznie w rejonie dojśc na Kamienna Górę.

Przebieg i kilometraż

GDYNIA, Kamienna Góra, krzyż11,50,7
GDYNIA, Skwer Kościuszki12,20,0

Opis przebiegu

Swój bieg szlak rozpoczyna w Małym Kacku na skrzyżowania ul. Wielkopolskiej i Spokojnej (km 0,0) przy stacji benzynowej (w pobliżu przystanków ZKM „Lidzka” i łączącego je przejścia podziemnego pod ul. Wielkopolską). Miejsce to można przypisać do połaci miasta o zapomnianej już chyba nazwie Bukowino. Pierwszych kilkaset metrów szlak podąża ul. Spokojną w kierunku południowo-wschodnim, przechodząc obok cmentarza komunalnego.
Po dojściu w pobliże skraju lasu ulica staje się drogą gruntową, która doprowadza do skrzyżowania dróg na niewielkiej polanie, z charakterystyczną trawiastą „wysepką”. W pozostałej części polanka wykorzystywana jest do składowania drewna. Szlak skręca tu w lewo i kieruje się na zachód już ul. Spółdzielczą (km 1,0), która później doprowadzi nas do wieży telefonii komórkowej w Kolibkach. Jednak najpierw po drodze grupa dorodnych buków, a dalej liczne działki rozlokowane po obu stronach drogi. W połowie tego odcinka, na skrzyżowaniu dróg leśnych, szlak ponownie skręca pod kątem prostym – tym razem w prawo. Wkrótce pojawia się sylwetka wieży kolibkowskiej km [2,3] Kępy Redłowskiej - Wieża telefonii komórkowej z platformą widokową w Kolibkach. Przy wieży pojawiają się czarne znaki krótkiego szlaku Do Wieży Kolibkowskiej wiodącego od węzła szlaków w Sopocie Kamiennym Potoku (SKM) do Kolibek (przystanek ZKM w al. Zwycięstwa)) i bocznicy od szlaku Wejherowskiego (czerwonego trójkąty w białej obwódce). Od wieży widokowej usadowionej na górującym nad otoczeniem wypłaszczeniu (80-85 m n.p.m.) - konsekwencja położenia blisko rozczłonkowanej krawędzi wysoczyzny - żółte znaki dalej prowadzą drogą na zachód przez teren zrazu otwarty potem pokryty zaroślami i laskami. Po ok. 0,7 km szlak dochodzi do miejsca widokowego z pozostałościami niemieckiego stanowiska obrony przeciwlotniczej z czasów II wojny światowej (km 3,0). Ponad zachowanym żelbetowym schronem załogi baterii roztacza się widok w kierunku Sopotu i Gdańska – od sopockiego molo po gdańskie plaże i porty. Jest to też teren dawnego toru motocrossowego, obecnie chętnie wykorzystywany przez amatorów samochodów terenowych i quadów (uwaga na koleiny zwłaszcza po opadach deszczu i podczas roztopów). Od schronu szlak przez las wąską drogą a potem mało czytelną ścieżką schodzi do jego skraju. Tu skręca w lewo na północ i najpierw drogą gruntową doprowadza do budynków Zakładów Odzieżowych „Wybrzeże”, potem wzdłuż nich drogą z betonowych płyt, a dalej już asfaltową ulicą Spółdzielczą wiedzie do al. Zwycięstwa.  Wcześniej w rejonie pola minigolfowego (Golf Park Gdynia) z lewej dołącza jeszcze znany już czarny szlak (od wieży biegnący jarem ul. Spółdzielczej) i teraz oba przechodzą pod torami a po 100 m osiągają aleję Zwycięstwa (km 3,6). Dalej już tylko żółte znaki szlaku Kępy Redłowskiej wprowadzają przez bramę na teren znajdującego się po drugiej stronie ulicy zespołu dworsko-parkowego Kolibki. Pokonuje go wykorzystując brukowaną drogą, mając po lewej stronie stajnię i pałac,km [3,7] Kępy Redłowskiej - Stajnia w zespole dworsko-parkowym w Kolibkach km [3,7] Kępy Redłowskiej - Dwór w zespole dworsko-parkowym w Kolibkach a po prawej rozległy teren rekreacyjny i park z ciekawym drzewostanem (m.in. z pomnikowym jesionem oraz grotą i dębem Marysieńki). Następnie szlak dochodzi do Potoku Kolibkowskiego, wzdłuż którego prowadzi drogą gruntową aż do samej plaży - wejście nr 18 (km 4,3). Tutaj rozległy widok na Zatokę Gdańską i jej miejskie otoczenie. Teraz szlak skręca na północ i po krótkim odcinku wiodącym piaszczystą plażą (latem funkcjonuje tu Scena Letnia) opuszcza ją wejściem nr 17 wspinając się do ul. Plażowej. Dalej już rozległą Promenadą Królowej Marysieńki (pomnik z postacią ks. prałata St. Zawackiegokm [4,8] Kępy Redłowskiej - Pomnik ks. Stanisława Zawackiego na Promenadzie Król. Marysieńki w Orłowie
i kamień z tablicą upamiętniającą śmierć nad Gdynią gen. Gustawa Orlicz-Dreszera) dochodzi do orłowskiego molakm [5,0] Kępy Redłowskiej - Molo w Orłowie i sezonowego przystanku autobusów miejskich ( km 5,0 ) Następnie szlak dochodzi do rzeki Kaczej i zaraz za nią skręca w lewo obok zabudowań zespołu szkól plastycznych a wśród nich dawnego zajazdu Adlerhorst km [5,1] Kępy Redłowskiej - Budynek dawnego zajazdu Adlerhorst . Na wprost znajduje się domek Żeromskiegokm [5,1] Kępy Redłowskiej - Domek Żeromskiego w Orłowie , w sąsiedztwie skansen łodzi rybackich. Szlak biegnie w górę rzeki, mija zabudowania i dochodzi do lasu, by zaraz skręcić w prawo w głęboki parów prowadzący na wzniesienie. Na grzbiecie wzniesienia skręca ostro w prawo i biegnie w kierunku północno-wschodnim, przechodzi na drugą stronę kolejnego wzniesienia i dalej w dół na skraj lasu. Tu skręca w lewo i prowadzi skrajem rezerwatu obok ruin dawnego sanatorium. Dochodzi do drewnianych schodów by zejść na wyraźną ścieżkę biegnącą blisko skraju urwiska. Prowadzi przez różne punkty, skąd rozpościerają się widoki na morze km [6,1] Kępy Redłowskiej - Widok z Kępy Redłowskiej

km [6,2] Kępy Redłowskiej - Widok z Kępy Redłowskiej
. Szlak doprowadza na najbardziej na wschód wysuniętą część klifu nadmorskiego czyli redłowski cypel (km 6,3), a potem skręca na północ. Ścieżka przez jakiś czas prowadzi blisko urwiska a następnie skręca w lewo i prowadzi łukiem w dół. Na skrzyżowaniu leśnych dróg skręca ponownie w lewo i łagodnie prowadzi pod górę aby wyjść z lasu obok zabudowy mieszkaniowej i ul. Orląt Lwowskich. Dalej szlak przechodzi przez parking przy pętli autobusowej i zaraz za nim skręca w prawo w dół utwardzoną drogą, która doprowadza w pobliże wejścia na plażę GDY 13 (km 7,8) Nie dochodząc do plaży skręca wcześniej w lewo i biegnie krętą trasą leśnymi ścieżkami okrążając rozcięcia krawędzi klifu. Podchodzi w pobliże ogrodzonego terenu wojskowego i mijając dawne stanowiska strzeleckie wspina się do miejsca, gdzie są ulokowane dawne stanowiska ogniowe 11. Baterii Artylerii Stałej (km 8,6). Mija jedno ze stanowisk (nr 1) a następnie, pozostawiając z prawej dojście do pozostałych stanowisk ogniowych baterii położonych nieco wyżej km [8,6] Kępy Redłowskiej - Tablica informacyjna o 11.Baterii Artylerii Stałej w Redłowie km [8,6] Kępy Redłowskiej - Jedno z dział 11. Baterii Artylerii Stałej w Redłowie, schodzi ostro w dół wzdłuż ogrodzenia. Po zakręcie w prawo a potem ponownie w prawo (km 8,9) - [wariant trasy] i w lewo wychodzi na plażę wejściem GDY 12 (km 9,0). Teraz podąży brzegiem morza, plażą w lewo około 500 m, by wejściem GDY 11, schodkami w górę dostać się na Polankę Redłowską i końcówkę ulicy Jana Ejsmonda z parkingiem (km 9,5). [koniec wariantu trasy] Na narożniku lasu ustawiony jest głaz upamiętniający założyciela skautingu Roberta Baden-Powella. km [9,5] Kępy Redłowskiej - Głaz ustawiony w 1990 r. upamiętniający Baden-Powella  i jego przedwojenny pobyt w Gdyni Teraz szlak poprowadzi chodnikiem równolegle do nadmorskiego bulwaru aż do kolejnego zejścia nr 10. Tu szlak schodzi na bulwar nadmorski, którym prowadzi do wylotu ul. Piłsudskiego (km 10,2). Na wysokości tej ulicy szlak skręca w lewo i schodzi z bulwaru na kamienne schodki ukryte w zaroślach i biegnące na skarpę. Schodki doprowadzają szlak do ul. Korzeniowskiego. Dalej szlak prowadzi najpierw ul. Korzeniowskiego mijając po prawej popiersie Sienkiewicza km [10,6] Kępy Redłowskiej - Popiersie Sienkiewicza na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza, Mickiewicza i Korzeniewskiego , by dojść do ul. I Armii Wojska Polskiego i dalej do ul. Siemiradzkiego. Ulicą tą szlak dochodzi do Parku Marii i Lecha Kaczyńskich, dalej biegnie alejką w kierunku widocznego krzyża (km 11,4) km [11,5] Kępy Redłowskiej - Krzyż na Kamiennej Górze. Na końcu alejki parkowej skręca w prawo i schodkami doprowadza do stóp krzyża gdzie znajduje się panorama widokowa na port gdyński. Szlak przechodzi obok stacji kolejki i kolejnymi kamiennymi schodkami sprowadza na tyły Teatru Muzycznego. Dalej ul. Zawiszy Czarnego szlak dochodzi do południowej części Parku Rady Europy, tu skręca w lewo i zadrzewioną aleją (ulica Topolowa) dociera w rejon Skweru Kościuszki (km 12,2).

Szczegółowe mapy

Ślady trasy szlaku (do pobrania): GPX - pobierz i zapisz jako plik z rozszerzeniem ".gpx"; KML - pobierz i zapisz jako plik z rozszerzeniem ".kml".

Komunikaty i Informacje

Odejścia i warianty trasy

Wariant trasy - przez punkt widokowy (krótkie dojście) i Polankę Redłowską ( długość 0,9 km )

km 8,9 - km 9,5

Po opuszczeniu terenu stanowisk dawnej 11. BAS i dojściu w pobliże wyjścia na plażę GDY 12 należy skręcić nie w prawo ale w lewo i pójść dawną trasą szlaku pod górę nadal nieopodal terenu wojskowego. Po drodze mija się z prawej krótkie odejście do punktu widokowego na Zatokę. Trasa zatacza duży łuk w lewo i wychodzi na skraj Kępy, wzdłuż której prowadzi alejka. Tu skręca się w prawo, by dojść do Polanki Redłowskiej położnej w klifowej dolince a następnie parkingu oraz wejścia na plażę GDY 11.

Wycieczki

1. Szlak można z powodzeniem przebyć w ciągu jednej wycieczki zarówno od Małego Kacka do centrum Gdyni jak i w kierunku przeciwnym. Jeżeli wycieczkę zacznie się na Skwerze Kościuszki dostając się w pobliże początku szlaku własnym środkiem lokomocji to w ten region można powrócić korzystając z komunikacji miejskiej. W pobliżu miejsca końcowego szlaku w Małym Kacku (ul. Spokojna) znajduje się przystanek autobusowo-trolejbusowy Lidzka (100 m w prawo) i stąd trolejbusami linii 23 i 24 będzie się można dostać do Skweru Kościuszki (przystanek Info-Box). Z przystanku idąc na wschód w kierunku morza dojdzie się w głąb skweru, bliżej miejsca początkowego szlaku i rejonu pozostawienia pojazdu. Równie dobrze i podobnie można to uczynić w kierunku przeciwnym. Czas wędrówki szlakiem to około 3 - 4 godziny wliczając w to odpoczynki i ewentualne wejście na wieżę widokową w Kolibkach. W przypadku trolejbusowego powrotu do tego czasu trzeba by doliczyć około pół godziny, chyba że oczekiwanie na trolejbus mocno się wydłuży. wówczas całkowity czas eskapady należy szacować na około 5 godzin.

2. Dobrym rozwiązaniem jest podział szlaku na 2 części i odbycie po jego trasie dwóch nieco krótszych wycieczek. Pierwsza dłuższa (7,3 km) prowadziłaby z Małego Kacka do Redłowa, a druga krótsza (4,9) z Redłowa do centrum Gdyni (Skwer Kościuszki). W Redłowie punktem etapowym byłaby ulica Huzarska. W pobliżu niej i Szpitala przy ulicy Powstania Styczniowego znajduje się przystanek linii autobusowej 105 (Redłowo Szpital). Autobusem tej linii można się dostać do przystanku SKM Gdynia Św. Maksymiliana. Przy dojeździe własnym można posiłkować się parkingiem przy ulicy Huzarskiej W okresie letnim, gdy kursuje bezpłatny orłowski meleks (tak było w 2021 r.) można szlak podzielić na 2 odcinki inaczej: Mały Kack - Orłowo molo (5 km) i Orłowo molo - Skwer Kościuszki (7,2 km).

3. Z uwagi na dość miejskie położenie i stosunkowo dobre skomunikowanie szlak może być wykorzystywany do 1 - 1,5 godzinnych spacerów w rozlicznych kombinacjach. Jedną z propozycji podziału szlaku na spacerowe odcinki jest następujący zestaw: . Mały Kack (Spokojna) - Kolibki (al. Zwycięstwa) 3,6 km,
. Kolibki (al. Zwycięstwa) - Orłowo (molo) 1,4 km
. Orłowo (molo) - Redłowo (Huzarska) 2,3 km
. Redłowo (Huzarska) - Polanka Redłowska 2,2 km
. Polanka Redłowska - Skwer Kościuszki 2,7 km

Z uwagi na dość krótki drugi odcinek można go połączyć z trzecim i wtedy ten spacer miałby długość zbliżoną do pierwszego czyli 3,7 km. Czas spacerów się wydłuży jeżeli dodatkowo będziemy korzystać i zwiedzać napotkane atrakcje: wieżę widokową w Kolibkach, Domek Żeromskiego w Orłowie, dawną 11. Baterię Artylerii Stałej na Kępie Redłowskiej, Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. W przypadku Domku Żeromskiego i Muzeum Marynarki Wojennej trzeba pamiętać o czasie otwarcia tych obiektów. Do Muzeum wstęp jest płatny.

Fotogaleria

Historia szlaku

Szlak żółty Kępy Redłowskiej wraz ze szlakiem czarnm Do Wieży Kolibkowskiej został wytyczony w roku 2011 w ramach nowej organizacji znakowanych dróg dojściowych do punktu widokowego w Kolibkach. Inicjatorem poszerzenia wachlarza dojść do kolibkowskiej wieży były władze miasta Gdyni. W ramach tej akcji oprócz wyznakowania tych dwóch szlaków zostały jeszcze ustawione w wielu miejscach drogowskazy i tablice ułatwiające orientację w terenie. Poprowadzenie nowych znakowanych tras w tym rejonie było okazją do zrealizowania fragmentu wcześniejszego zamysłu, jakim jest utworzenie na Pomorzu, w rejonie Trójmiasta i okolicy, Pomorskiej Bursztynowej Trasy Pieszej AMBER biegnącej z Gdyni do Pruszcza Gdańskiego. W roku 2017 szlak Kępy Redłowskiej doprowadzono poprzez Kępę Redłowską do centrum Gdyni i tym samym szlak ten uzyskał ostateczna swą trasę. Tym samym w całości powstała Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER. W Gdyni w pobliżu Skweru Kościuszki została ustawiona stosowna tablica informująca o szlaku i trasie km [12,2] Kępy Redłowskiej - Tablica szlakowa i drogowskaz umieszczone w rejonie Skweru Kościuszki w Gdyni. W roku 2021 z uwagi na niebezpieczny odcinek szlaku biegnący wzdłuż falochronu na zalewanej falami plaży ale też odpowiadając na postulaty turystów zmieniono trasę na terenie rezerwatu przyrody przeprowadzając szlak przez dawne stanowiska ogniowe 11. Baterii Artylerii Stałej.

Informacje techniczne

oznaczenie kodowe szlakuPM-1539-y
ranga szlakulokalny, na odcinku od wieży kolibkowskiej do Skweru Kościuszki - Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
położenie administracyjne szlaku miasto Gdynia
położenie turystyczne szlakuszlaki regionu gdańskiego
grupa szlaków Trójmiasta i okolic
administrator terenów leśnych szlaku

Nadleśnictwo Gdańsk - Leśnictwo Witomino
Lasy komunalne m. Gdyni

jedn. org. PTTK nadzorująca szlak / opiekunPomorskie Porozumienie Oddziałów PTTK w Gdańsku
Oddział Regionalny PTTK Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. 58 301 14 88 - Pomorska Komisja Turystyki Pieszej
ostatnie odnawianie szlaku 2020:  Mały Kack - Orłowo
2021:  Orłowo - Skwer Kościuszki
wyposażenie szlaku w znaki informacyjne 2011: drogowskazy i tablice mapy - Mały Kack, wieża kolibkowska, Kolibki, Orłowo plaża
2016:  drogowskazy - aktualizacje: dla kierunku Skwer Kościuszki; - nowe: Orłowo plaża, Skwer Kościuszki;
tablica - Skwer Kościuszki
dokumentacja szlaku odcinek: Mały Kack - Orłowo w ramach projektu nowego oznakowania dojść do punktów widokowych Gdyni
odcinek: Orłowo - Skwer Kościuszki - robocza
ostatnie zmiany
przebiegu
2021- zmiana na terenie Kępy Redłowskiej między wejściem nr 13 a Polanką Redłowską
projektowane zmiany przebiegu
inne tablica na Skwerze Kościuszki o charakterze informacyjno-krajoznawczym w stylistyce gdyńskiej ( 2017, akt. 2021 )
pozostałe tablice mapy - dojście do wieży kolibkowskiej

Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego