Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

km 7,6  - Okazała lipa w Lipie nad Wdzydzami

Szlak LASÓW DĘBIŃSKICH

Szlak Lasów Dębińskich
Rakowiec (zajazd) - Wiosło Małe (punkt widokowy)
kolor niebieski
długość 8,9 km

Krótki szlak przebiegający przez nadwiślańskie lasy znajdujące się w rejonie Opalenia i Wielkiego Wiosła. Prowadzi od Jeziora Rakowieckiego i znajdujących się tu zajazdu oraz kąpieliska na południowy wschód do doliny Wisły i punktu widokowego w pobliżu Wiosła Małego. Po drodze Struga Młyńska i położony w jej dolinie rezerwat przyrody Opalenie, chroniący rzadkie leśno-stepowe gatunki roślin. Potem leśne zakątki położone wokół leśniczówki Dębiny.

Szlak wchodzi w skład grupy szlaków Ziemi Gniewskiej (i okolic), która stanowi wschodni fragment sieci znakowanych szlaków pieszych Kociewia. Nad Jeziorem Rakowieckim rozpoczyna się także szlakOpaleński. Oba szlaki wiąże w miejscach końcowych tj. w Opaleniu i koło Wiosła Małego szlak Dolnej Wisły koloru czarnego tworząc pętlę. Na końcu szlaku trzeba przejść kilkaset metrów tym szlakiem, by osiągnąć nadwiślański punkt widokowy.

Szlak idealny dla miłośników lasu (bardziej mieszanego), ciszy, samotności i zwierząt leśnych. W wędrówce mogą nieco pomóc liczne drogowskazy poustawiane przez gminę na wielu skrzyżowaniach (choć już trochę leciwe). Ze względów komunikacyjnych szlak ten najlepiej przejść łącznie ze szlakiem Dolnej Wisły. A najlepiej pokonywać w postaci pętli z Opalenia lub spod Zajazdu Gniewko korzystając jeszcze ze szlaku Opaleńskiego. Szlak niemal w całości dostępny dla turystyki rowerowej, ale pokonywanie odcinków biegnących ścieżkami nad Jeziorem Rakowieckim i w dolinie Strugi Młyńskiej może stanowić dużą trudność.

Przebieg i kilometraż

droga asfaltowa (ul. Polna), zakręt, dojście do parkingu 7,81,1
MAŁE WIOSŁO, punkt widokowy, rozdroże8,90,0

Opis przebiegu

Szlak rozpoczyna się obok przystanku autobusowego na szosie - drodze krajowej nr 91 przy zajeździe Gniewko koło Rakowca (km 0,0). Tutaj także miejsce początkowe szlaku żółtego Opaleńskiego do Opalenia. Stąd szlak niebieski zmierza skrajem lasu obok parkingu w kierunku Jeziora Rakowieckiego, nad którym jest położony zajazd . Schodzi nad wodę, na brzegu (kąpielisko) udaje się w lewo i drogą a dalej ścieżką idzie wzdłuż jeziora na południe oraz południowy-zachód. W rejonie zatoczki jeziornej tuż przed Małą Karczmą opuszcza jezioro i wspina się do znanej już szosy nr 91 (km 0,8). Tu skręca w prawo i zaraz przekracza szosę, by pójść na południowy wschód znajdującą się nieco w dole drogą biegnącą doliną Młyńskiej Strugi. Bieg tego potoku wyznacza dalszy prawie półtorakilometrowy fragment trasy szlaku. Wchodzi on teraz w las i wiedzie lewym (orograficznie) brzegiem potoku. Około 400 m za rozdrożem dociera do położonego po prawej stronie nad rzeczką rezerwatu przyrody "Opalenie" (km 1,5), utworzonego w 2013 roku z połączenia dwóch wcześniej istniejących rezerwatów Opalenie Dolne i Opalenie Górne. Po 300 m z lewej strony dochodzi poznany wcześniej na starcie żółty szlak Opaleński. Oba szlaki podążają dalej wzdłuż Strugi Młyńskiej skrajem rezerwatu, by przy najbliższym skrzyżowaniu się rozdzielić (km 2,2). Żółty podąża dalej prosto a niebieski schodzi nad potok, przekracza go kładką i wydostaje sie z dolinki wkraczając na drogę z Małej Karczmy do Opalenia. Skręca na niej w prawo i po 150 opuszcza ją w lewo. Wkracza w las, zaraz dociera do nasypu nieczynnej linii kolejowej nr 238 ze Smętowa do Opalenia ( km 2,6 )i przecina ją wykorzystując ceglany wiadukt pod torami . Teraz następuje długa leśna partia szlaku prowadząca dość kręto zmiennymi drogami o kierunku ogólnym południowym. Po niespełna kilometrze szlak wyraźnie się wspina, potem schodzi do dolinki, dnem której prowadzi bardziej znacząca droga (do Opalenia). Szlak idzie nią króciutko w prawo, bowiem zaraz skręca na południe, nieco wspina się a potem łukiem w prawo dochodzi do wąskiej drogi asfaltowej. Teraz znaki będą prowadzić w lewo, dalej na południe drogą asfaltową, która dochodzi między innymi do leśniczówki Dębiny. Zaraz jest skrzyżowanie z drogą z Dąbrówki do Opalenia (km 4,5), po 500 metrach następne z drogą do Widlic. Po kolejnych 500 metrach na rozwidleniu szlak opuszcza drogę asfaltową kierując się w lewo (km 5,6), Nieco za rozwidleniem ( ok. 150m )przy asfaltowym trakcie po lewej stronie znajduje się mogiła jeńca rosyjskiego . Dalej szlak prowadzi około 500 metrów prosto wybraną drogą, potem skręca w prawo, przecina wyraźna drogę (do Widlic) a potem okrąża od wschodu ukrytą za pasem drzew polanę na której znajduje się leśniczówka Dębiny (km 6,8). Na najbliższym rozdrożu idzie w prawo i wychodzi na znaną już drogę asfaltową krążącą po Lesie Dębińskim. Teraz podąża nią na wschód, aby po 600 m na najbliższym skrzyżowaniu (km 7,8) skręcić ostro w prawo w drogę gruntową. Idąc drogą asfaltową dalej po 200 m można dostać się do leśnego parkingu. Szlak jednakże podąża na południowy zachód a następnie po ok. 300 m skręca w lewo w kierunku wschodnim. Kolejny odcinek szlaku po dość krętym biegu doprowadza do drogi biegnącej wzdłuż jaru wcinającego się w krawędź doliny Wisły, w którym położone jest Wiosło Małe. Teraz następuje zwrot w prawo i po 50 m dojście do skrzyżowania dróg ze szlabanem na drodze prowadzącej w lewo. Tu w tym miejscu na bezpośrednim dojściu do punktu widokowego (w lewo)z drewniana wieżą i na trasie czarnego szlaku Dolnej Wisły (Tczew - Nowe) Dolnej Wisły (Tczew - Nowe) znajduje się koniec szlaku (km 8,9).

Szczegółowe mapy

Ślady trasy szlaku (do pobrania):

Szczegółowa trasa szlaku na mapie turystycznej (mapa-turystyczna.pl)

Komunikaty i informacje

Fotogaleria

Szlak Lasów Dębińskich

Informacje techniczne

oznaczenie kodowe szlaku PM-1528-N
ranga szlakuszlak lokalny
położenie administracyjne szlaku gmina Gniew
położenie turystyczne szlaku szlaki regionu gdańskiego
grupa szlaków Kociewia i Borów Tucholskich
szlaki Ziemi Gniewskiej i okolic
administrator terenów leśnych szlaku Nadleśnictwo Starogard
Leśnictwa: Opalenie, Dębiny
jedn. org. PTTK nadzorująca szlak / opiekun Oddział Regionalny PTTK Gdańsk, ul. Ogarna 72
Pomorska Komisja Turystyki Pieszej
tel. 58 301 14 88
ostatnie odnawianie szlaku 2023
wyposażenie szlaku w znaki informacyjne drogowskazy i tablice : 1.Rakowiec zajazd (td) ustawione 2006 r,
2. rez. Opalenie (d) aktualnie brak,
3.punkt widokowy Wiosło Małe (td) ustawione w 2023 r.
dokumentacja szlaku projekt szlaku 2005
ostatnie zmiany przebiegu niewielka zmiana za leśn. Dębiny na drodze ul. Polnej (oddz. leśne 290 i 291)
planowane i projektowane zmiany przebiegu poprowadzenie szlaku bezpośrednio obok mogiły jeńca Mikołaja
inne

Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego