Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

Laureaci i ranking
Regulamin

Zobacz na szlakach

km 27,2 Kociewski - Groby Szpęgawskie. Pomnik i krzyż-rzeźba upamiętniające pomordowanych

szlak Podwieżycki

Szlak Podwieżycki
Krzeszna-Szymbark
kolor żółty
długość 2,8 km

Krótka trasa w centralnej części Pojezierza Kaszubskiego biegnąca zachodnim przedpolem Wzgórz Szymbarskich podchodząca znad Jeziora Ostrzyckiego w pobliże Wieżycy do Szymbarka. Prowadzi dość otwartym terenem, zatem umożliwia wielokrotne oglądanie Wzgórz Szymbarskich i Wieżycy od zachodu.

Szlak powstał, by umożliwić "zdobywanie" Wieżycy w oparciu o komunikację kolejową wykorzystując przystanki Krzeszna i Wieżyca. Wiąże ze sobą dwa główne szlaki przecinające Pojezierze Kaszubskie: czerwony Kaszubski oraz czarny Wzgórz Szymbarskich i przez to pozwala na różne mieszane kombinacje wycieczek w oparciu o te trasy, umożliwiając przechodzenie w tym rejonie z jednej na drugą. Szlak w całości jest dostępny dla rowerów, ale występują odcinki piaszczyste.

Przebieg i kilometraż

KRZESZNA, przystanek kolejowy0,02,8
KRZESZNA, wiadukt kolejowy0,42,4
POTUŁY, wybudowanie1,21,6
SZYMBARK, ul.Sportowa (droga Wieżyca - Szymbark)2,60,2
SZYMBARK, ul.Szymbarskich Zakładników, parking2,80,0

Opis przebiegu

Szlak rozpoczyna się na przystanku kolejowym w Krzesznej (km 0,0). Stąd razem z idącym od wschodu szlakiem czerwonym Kaszubskim prowadzą w kierunku południowo-zachodnim czyli drogą równoległą do torów kolejowych mijając wiele zabudowań letniskowych i pensjonatowych. Przy wiadukcie, gdzie szlak czerwony przechodzi na drugą stronę linii kolejowej i rynny jeziornej z widocznym Jeziorem Ostrzyckim km [0,3] Podwieżycki - Widok z zakrętu szlaku w Krzesznej na Jezioro Ostrzyckie
, szlak żółty skręca w przeciwnym kierunku (km 0,4). Jego trasa prowadzi pod górę obok jeszcze kilku obiektów o charakterze letniskowym a potem wkracza w las. Po ok. 400 m szlak wychodzi na drogę prostopadłą, i skręca w prawo. Schodzi do wąskiej doliny, w której znajduje się kilka zabudowań przynależnych do Potuł, rozrzuconych wzdłuż biegnącej jej dnem drogi. Szlak przecina dolinę i na skrzyżowaniu (km 1,2) udaje się mniej wyraźną drogą leśną dalej w tym samym kierunku tj. na południowy-wschód. Idzie pod górę; krótko przez las potem wśród pól. Stopniowo otwiera się widok: najpierw na znajdującą się w kierunku zachodnim zalesioną Wieżycę z wystającym spośród drzew charakterystycznym szczytem wieży widokowej km [1,8] Podwieżycki - Wieżyca z wieżą widokową
, a po dalszej wędrówce na zabudowania Szymbarka, wśród których dominuje ceglana wieża kościoła. km [1,9] Podwieżycki - Widok na Szymbark z dominującą wieżą kościoła
W rejonie dwóch dróg poprzecznych szlak skręca bardziej na południe i po około 500 m dociera do Szymbarka. Po wyjściu na nową drogę polną skręca w lewo a zaraz potem na następnej szerszej (ul.Sportowa) w prawo w kierunku centrum wsi. (km 2,6) Po 200 m przy kamiennej kapliczce km [2,7] Podwieżycki - Kapliczka kamienna w Szymbarku
naprzeciwko gospody wychodzi na szosę do Stężycy przecina ją (z prawej ceglany kościół) i kończy swą trasę nieco dalej na ulicy Szymbarskich Zakładników w rejonie parkingu i miejsca odpoczynkowego(km 2,8). Przez miejsce to przebiega też szlak czarny Wzgórz Szymbarskich

Szczegółowe mapy

Do pobrania ślady szlaku: KML oraz GPX
Szczegółowa trasa szlaku na mapie turystycznej (mapa-turystyczna.pl)

Komunikaty i informacje

Fotogaleria

Szlak Podwieżycki

Informacje techniczne

oznaczenie kodowe szlaku PM-1553y
ranga szlaku
szlak o znaczeniu lokalnym
położenie administracyjne szlakugmina Stężyca
położenie turystyczne szlakuszlaki regionu gdańskiego
grupa szlaków Pojezierza Kaszubskiego i okolic
administrator terenów leśnych szlaku
położenie na terenie parków krajobrazowych, narodowychna terenie Kaszubskiego Parku Krajobrazowego;
jedn. org. PTTK nadzorująca szlak / opiekun Pomorskie Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku); Oddział Regionalny PTTK Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. 583011488-Pomorska Komisja Turystyki Pieszej
ostatnie odnawienie szlaku 2017
wyposażenie szlaku w znaki informacyjne tablice i drogowskazy: Krzeszna (2020) i Szymbark (2021)
dokumentacja szlaku robocza
ostatnie zmiany przebiegu
planowane i projektowane zmiany przebiegu
inne

Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego