Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

Wejherowo-Krokowa
kolor zielony
długość 39,4 km

Szlak ten stanowi zachodnią część pętli szlaków, znajdujących się terenie Kępy Puckiej. Niemal na całej swojej trasie prowadzi przez obszary leśne - urocze zakątki Puszczy Darzlubskiej dawniej zwanej Kąpiną względnie Kampinoską zajmującą dziś obszar 17 tys. hektarów.

Na szlaku ze względu na dominujące walory krajoznawcze i sposób przebiegu można wyróżnić dwa odcinki: piaśnicki - między Wejherowem a Jeziorem Dobrym oraz żarnowiecki od Jeziora Dobrego do Krokowej. Odcinek piaśnicki to najpierw wędrówka Pradoliną Redy; a dalej przez Las Piaśnicki. Las ten jest miejscem uświęconym krwią tysięcy Polaków wymordowanych przez hitlerowców w czasie II wojny światowej. Na trasie szlaku spotkanie z ich mogiłami i pomnikiem poświęconym ich męczeństwu. Na odcinku żarnowieckim szlak zmierza w okolice Jeziora Żarnowieckiego a potem odwiedza Żarnowiec szczycący się gotyckim kościołem poklasztornym. Na Żarnowiźnie, jak nazywa się tę cześć Kępy Puckiej, tuż przed Krokową spotkanie z jednym z wielu na Kaszubach głazów narzutowych zwanych diabelskimi kamieniami. Ten położony nieopodal Odargowa jest jednym z największych w województwie i bywa określany także jako Stojący lub Pogański.

Przebycie trasy nie nastręcza wielu trudności. Także niemal w całości nadaje się dla turystyki rowerowej. Z uwagi na swe liczne połączenia z innymi szlakami: w Wejherowie (szlak Krawędzią Kępy Puckiej , szlak Wejherowski , szlak Zagórskiej Strugi ), nad Jeziorem Dobrym (szlak Grot Mechowskich ), w Żarnowcu (szlak Nadmorski Bałtycki) i Krokowej (szlak Grot Mechowskich i szlak Nadmorski Zatokowy ) możliwe jest włączanie trasy szlaku w marszrutę dłuższych szlakowych wędrówek według przeróżnych wariantów. Końcowy odcinek szlaku od Żarnowca do Krokowej wchodzi w skład międzynarodowego szlaku nadmorskiego E9 .

Przebieg i kilometraż

GOSZCZYNO, ul. Kolejowa (zakręt)38,31,1
KROKOWA, PKS39,40,0

Opis przebiegu

Szlak zaczyna się na stacji kolejowej w Wejherowie (km 0,0). Tutaj także mają swój początek trzy inne szlaki: niebieski krawędzią Kępy Puckiej do Pucka, czerwony Wejherowski do Sopotu i czarny Zagórskiej Strugi do Gdyni. Sprzed budynku dworca szlak kieruje się w lewo równolegle do torów linii kolejowej Wejherowo - Gdynia podobnie jak szlaki czerwony i niebieski. Mija ulicę Kopernika (odejście czerwonego) i dochodzi do ulicy Sienkiewicza. Teraz skręca w lewo (rozstanie z niebieskim), przekracza torowisko a następnie ruchliwą arterię komunikacyjną - drogę nr 6 (ul. I Brygady Pancernej WP). W rejonie Placu Grunwaldzkiego, gdzie została ustawiona Brama Piaśnicka km [0,5]  - Brama Piaśnicka przy Placu Grunwaldzkim (niegdyś stał tu pomnik-czołg) szlak wchodzi na szosę krokowską czyli ulicę Ofiar Piaśnicy i będzie nią szedł w kierunku północno-zachodnim. Na skraju miasta szlak przechodzi przez most na Redzie (km 1,6) i wkracza w las, by po ok. 500 m zejść z szosy udając się w kierunku Migi (lewo). Koło dawnej leśniczówki (km 2,4) mija strzelnicę (z prawej strony) i jednocześnie wchodzi na leśną ścieżkę dydaktyczną "Dolina Redy" oraz ścieżkę konną. Dalej prowadzi drogą biegnącą na północny-wschód doliną Redy. Rzeka na tym odcinku zdublowana jest kanałem. Po drugiej ich stronie znajduje się wejherowska cementownia, której kominy przebijają się poprzez zieleń. Gdy droga zbliży się ponownie do Redy i ją przekracza, szlak pozostaje na północnym brzegu rzeki. Idzie dalej skrajem dna doliny obok stromych zalesionych jej zboczy. Po pół kilometrze szlak porzuca rzekę i teraz okrąża sporą połać łąk, których fragment został uznany za użytek ekologiczny pod nazwą Migowa Łąka. Wreszcie wkracza w las - duży kompleks leśny zwany Puszczą Darżlubską i pozostanie w nim niemal całkowicie do końca swego biegu. Dosyć krętą trasą, która wyprowadza jeszcze raz na skraj doliny a potem kieruje szlak prawie że na zachód, szlak dociera do Drogi Bolszewskiej. Idzie nią niemalże kilometr do wyraźnego skrzyżowania. Tu zdecydowanie skręca w lewo niemal na północ (km 5,5) i tak będzie szedł teraz przez najbliższe pięć kilometrów. Trasa, mimo że cały czas leśna, nie będzie specjalnie monotonna, bowiem las w przewadze iglasty różni się jednak wiekowo. Występują zagajniki, kępy dorosłych drzew; porastają one teren dość pofalowany, posiadający swe niezbyt wielkie i lokalne ale jednak kulminacje. Gdzieś w połowie tego odcinka następuje przecięcie znaczniejszego traktu, jakim jest Droga Orlewska, prowadząca z Orla do Małej Piaśnicy (km 8,4). Półtora kilometra dalej szlak wychodzi na drogę z Orla do Piaśnicy Wielkiej (kamień leśny), na której skręca w prawo, aby wkrótce wydostać się na Drogę Piaśnicką i zaraz dotrzeć do miejsca - skrzyżowania dróg z trzema bukami km [0,5]  - Skrzyżowanie leśne Trzy buki (km 10,1). Stąd podąża w lewo na północny zachód i zaraz wejdzie w jeden z duktów prowadzących niemalże dokładnie na północ, na którym natrafi na położone po lewej stronie pięć grobów masowych (nr 5 - nr 9). Wśród nich jest grób, w którym mogą znajdować się szczątki błogosławionej Alicji Kotowskiej km [10,5]  - Figura s. Alicji Kotowskiej na jej grobie. W ten sposób szlak dotarł do Lasu Piaśnickiego będącego świadkiem zbrodni dokonanej przez hitlerowców w okresie drugiej wojny światowej. Za grobami szlak wychodzi na asfaltowy poprzeczny trakt, którym podąża w prawo. Wzdłuż tego traktu ustawiono kamienne stacje i w ten sposób poprowadzona została piaśnicka droga krzyżowa wiodąca od szosy krokowskiej do położonej w głębi (bardziej na wschód) kaplicy - sanktuarium. Po 900 m zielone znaki pokazują skręt w lewo i szlak w przecince dochodzi do kolejnych dwóch grobów masowych. Dalej na skrzyżowaniu duktów kieruje się w prawo i dochodzi do szosy krokowskiej tuż przy kamiennym pomniku poświęconemu ofiarom piaśnickim km [12,6]  - Pomnik Ofiar Piaśnicy przy szosie krokowskiej> (km 13,3). Na szosie następuje skręt w lewo i krótki odcinek jej poboczem w rejon skrzyżowania z szosą z Pucka i z Tyłowa (km 13,0). Teraz szlak przechodzi na szosę do Pucka i mija kilka zabudowań we Wielkiej Piaśnicy. Po około 500 m przy zagrodzie kieruje się na północny-zachód początkowo drogą polną, później wyraźnym traktem przez las. Zostawia z boku widoczne z dala zabudowania wsi Domatowo, potem mija kilka domów osady Dąbrowa a wreszcie wybudowanie Golica. Teren zaczyna się dość raptownie obniżać i szlak schodzi do prześwitującego między drzewami Jeziora Dobrego (km 17,9). Wiedzie teraz wschodnim brzegiem tego położonego całkowicie w lesie zbiornika. Po prawie 500 m dochodzi z prawej szlak czarny Grot Mechowskich. Oba szlaki dalej okrążają jezioro, mijają miejsce wypoczynkowe położone na półwyspie jeziornym i wychodzą na szosę z Wejherowa do Krokowej (km 18,7). Obok z lewej przystanek PKS Jezioro Dobre na żądanie. Oba szlaki przekraczają szosę i idą wyraźną drogą w kierunku Karlikowa. Niedługo potem szlak zielony ją opuszcza i krętą trasą przez las zmierza na zachód. W końcu znaczniejsza droga wyprowadza z lasu na lubocińskie pola z rozrzuconymi zabudowaniami a wreszcie do samej wsi Lubocino przy odgałęzieniu szosy z Karlikowa (km 21,3). Szlak idzie krótko asfaltem w prawo, bowiem zaraz przy krzyżu schodzi w lewo na skraj lasu. Teraz prowadzi częściowo lasem a po części wśród pól w kierunku północnym do wsi Sobieńczyce. Szlak wchodzi do wsi na jej wschodnim krańcu (km 24,5). Dochodzą tu do niej z prawej dwie utwardzone drogi, jedna z Krokowej druga z Karlikowa, łączące się i później przecinające wieś. Szlak czyni podobnie, skręca w lewo i przechodzi przez Sobieńczyce, by po około 500 m pójść krótko na północ do szosy prowadzącej do Krokowej. Tu obchodzi od prawej strony znajdujący się za płotem tor motocrossowy i ostatecznie po skręcie w lewo w kierunku zachodnim dochodzi do lasu. Skrajem lasu a potem zagłębiając się w las drogami leśnymi i ponownie wychodząc na skraj lasu wydostaje się na asfaltową szosę do Żarnowca. Teraz pójdzie w lewo i, stosunkowo prosta droga w kierunku północno - zachodnim, będzie wyznaczać bieg szlaku aż do Żarnowca, czyli przez najbliższe niemal cztery kilometry. Po drodze minie on rozrzucone zabudowania, najpierw leśniczówkę Sobieńczyce (km 27,6), a później należące do kolonii Porąb (km 28,5). Wreszcie szlak wychodzi z lasu i brukowaną drogą zmierza do wsi Żarnowiec z wybijającą się ceglaną sylwetką kościoła klasztornego km [31,2]  - Kościół ponorbetański w Żarnowcu. Za szkołą wydostaje się na szosę żarnowiecką (droga nr 213), przecina ją i idzie w prawo obok murów zespołu klasztornego (km 31,3), gdzie napotyka koniec szlaku czerwonego Nadmorskiego Bałtyckiego. Krótko ze szlakiem czerwonym podąża na północ, bowiem zaraz skręca w prawo na wschód. Opuszcza wieś i drogą wiodącą przez pola z dalekim wglądem na okolicę szlak zbliża się do Odargowa. Widać niebieskie dachy nowszych zagród, wybudowanych tu na gruntach dawnego PGR dla gospodarzy z Kartoszyna, likwidowanego z powodu budowy elektrowni atomowej. Zielone znaki przeprowadzają przez szosę (km 33,7), obok z lewej przystanek PKS, kilka ciekawych domów, resztki (ruiny) zabudowań popegerowskich. W lewo w dół asfaltowa droga prowadzi do Dębek. Za budynkami szlak kieruje się przez pola w stronę pobliskiego lasu. Dochodzi do jęzora lasu, w narożniku pół skręca w lewo na północ Po ponad 500 m zróżnicowanej trasy biegnącej drogą i ścieżką dociera do położonego na północnym zboczu głazu narzutowego zwanego Diabelskim ale też Stojącym czy też Pogańskim Kamieniem (km 35,0), który jest pomnikiem przyrody km [33,9]  - Pogański Kamień pod Odargowem. Tu szlak skręca w prawo i schodzi do wyraźniejszej drogi, na której kieruje się w lewo. Droga idzie najpierw na północ potem zmienia kierunek na wschodni. Po minięciu skraju rezerwatu przyrody Zielone (km 35,4) a następnie wielodrożnego skrzyżowania szlak dochodzi do szosy Krokowa - Karwieńskie Błota. Szosą tą udaje się na południe w kierunku Goszczyna. Ale najpierw zaraz za lasem jest wieś Łętowice, a w niej zabudowania dawnego PGR (km 37,1). Dopiero po 700 m za nimi szlak wkracza do Goszczyna. Idzie ulicą Morską do skrzyżowania z ulicą Kolejową (km 38,3), gdzie skręca w lewo. Po 500 m szlak dociera do nikłego potoczku i tym samym, choć dalej ulicą Kolejową wchodzi do Krokowej. Mija po prawej szkołę i przedszkole, z lewej budynek dawnej stacji kolejowej i spotyka dochodzący z lewej szlak niebieski Nadmorski Zatokowy. Po 150 m oba szlaki wychodzą na placyk autobusowy PKS przy cmentarzu i tu każdy z nich kończy swą trasę (km 39,4). Tutaj także krańcowy znak szlaku czarnego Grot Mechowskich z Pucka.

Szczegółowe mapy

GD 1204 Z obecne
(od 2002 r.)
PM-1512-z
położenie administracyjne szlakumiasto Wejherowo, gmina Wejherowo, gmina Krokowa
ranga szlaku lokalny
położenie turystyczne szlakuszlaki regionu gdańskiego
grupa szlaków Pobrzeża
administrator terenów leśnych szlaku Nadleśnictwo Wejherowo
Leśnictwa: Orle, Piaśnica, Sobieńczyce, Lisewo
jedn. org. PTTK nadzorująca szlak / opiekunPomorskie Porozumienie Oddziałów PTTK w Gdańsku
Oddział Regionalny PTTK Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. 58 3011488 - Pomorska Komisja Turystyki Pieszej
ostatnie odnawienie szlaku2018: odcinek Jez. Dobre - Krokowa
2020: odcinek Wejherowo - Jez. Dobre
wyposażenie szlaku w znaki informacyjnedrogowskazy: Wejherowo, Droga Bolszewska Górna, Trzy Buki, Groby Piaśnickie (pomnik), Wielka Piaśnica, ustawione w roku 2016; Jez. Dobre, Sobieńczyce, Żarnowiec, Odargowo, Krokowa
tablice: Wejherowo, Żarnowiec, Krokowa ustawione w roku 1998
dokumentacja szlaku brak
ostatnie zmiany przebiegu2000 - przedłużono szlak od dawnej stacji kolejowej do przystanku PKS w Krokowej
2014 - zmieniono przebieg na pólnoc od Sobieńczyc
projektowane zmiany przebieguodcinek Sobieńczyce - Żarnowiec (projektowane dojście na Zamkową Górę i nad Jezioro Żarnowieckie)
inneszczegółowy przebieg (mapy 1:25 tys.) - OR PTTK Gdańsk;
materiały robocze - Podkomisja Szlaków KTP (PPO PTTK) Gdańsk

Wydawnictwa o szlaku

Na puckiej kępie

Broszura opisująca trzy szlaki tworzące pętlę szlaków Kępy Puckiej, w tym szlak Puszczy Darzlubskiej. Tekst, mapki odcinkowe, informacje praktyczne. Wydana w latach 80-tych z inicjatywy PTTK przez Wojewódzki Ośrodek Informacji Turystycznej w Gdańsku w ramach serii Udana niedziela.

Seria Udana niedziela w cyklu 5-ciu zeszytów objęła część szlaków turystyki pieszej dawnego województwa gdańskiego. Kontynuowana w nieco innej postaci przez wydawnictwo Regionalnej Pracowni Krajoznawczej. Przedstawiona w wydawnictwie trasa szlaku poza odcinkiem w pobliżu Jeziora Żarnowieckiego niewiele odbiega od obecnej.

W lesie piaśnickim

Folder wydany w roku 2002 przez Oddział Regionalny PTTK w Gdańsku (Podkomisja Szlaków i Zagospodarowania Pomorskiej Komisji Turystyki Pieszej) przy wsparciu Starostwa Powiatowego w Wejherowie, Urzędu Miejskiego w Wejherowie, Urzędu Gminy w Wejherowie i Nadleśnictwa w Wejherowie. Prezentuje południową, piaśnicką część szlaku zielonego Puszczy Darzlubskiej czyli na odcinku Wejherowo - Jezioro Dobre. Zawiera mapkę odcinka trasy szlaku i krótki ilustrowany opis prezentujący jego walory i ciekawostki a także możliwości wędrówkowe.

Treść folderu praktycznie nie straciła swojej aktualności. Korekty mogą wymagać informacje komunikacyjne.

Folder można pobrać TUTAJ.

Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego