Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

Laureaci i ranking
Regulamin

Zobacz na szlakach

km 26,2 Zagórskiej Strugi - Miejsce odpoczynku nad Zagórską Strugą między Piekiełkiem a Stara Piłą

Wycieczka 8 - Z Gdańska Osowej do Gdyni Wiczlina (las) przez najwyższe wzniesienia Gdańska i Gdyni

Gdańsk, ul. Kielnieńska (przyst. ZKM Iławska) - Gdynia ul. Wiczlińska (przyst. ZKM Wiczlińska - las)
punkt startowy: Gdańsk Oliwa pętla tramwajowa
punkt końcowy: Gdynia PKP
6 godzin - 11 km

Wycieczkę możemy rozpocząć w Gdańsku Oliwie w rejonie pętli tramwajowej, Stąd mamy autobus linii 171, który zawiezie nas do Osowej. Bardzo dogodny jest kurs tuż przed wpół do dziesiątej (9.27 lub 9.29). Wysiadamy w Osowej na ulicy Kielnieńskiej, przystanek Iławska - około 20 minut jazdy. Tu koło przystanku wchodzimy na szlak czarny Źródła Marii kierując się na północ ulicą Gnieźnieńską (kierunek szlaku - Gdynia Wielki Kack). Po około kilometrze w lesie dochodzimy do rozdroża, z którego krótki szlak bocznicowy zaprowadzi nas na Górę Studencką o wysokości 180,3 m npm (i pięknym widoku na Osowę i jeziora (tablica krajoznawcza). Jest to najwyższe wzniesienie na terytorium Gdańska. Dalej szlakiem czarnym idziemy do Źródła Marii (2 km), przy którym przechodzimy na szlak żółty Trójmiejski wybierając kierunek do Gdyni. Na początku krótko powtarzając trasę, potem przez Kacze Buki i przekraczając ulicę Chwaszczyńską docieramy do góry Donas (205,6 m npm) - najwyższa w Gdyni. Jest tu ustawiona wieża telefonii komórkowej, przystosowana i udostępniona do oglądania widoków z tarasu. Do tego miejsca wędrowaliśmy żółtym szlakiem przez 5,5 km; jego dalsze 2 km pozwolą nam po przekroczeniu Kaczej dojść do ulicy Wiczlińskiej i znajdującego się przy niej przystanku gdyńskich autobusów miejskich linii 107 (Wiczlińska - las).

Stąd o godzinie 14.51 lub 14.49 w zależności od dnia mamy autobus do dworca PKP w Gdyni. Powiezie nas on tam przez Chwarzno i Witomino, cel osiągając po ponad 30 minutach.

Na wycieczkę należy się wybrać koniecznie przy pogodzie gwarantującej dobrą widoczność. Przy Źródle Marii możemy sobie odpocząć i posilić się korzystając z ustawionych tu wiat i ławeczek.

Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego