Start Komunikaty Informacje Szlaki piesze Konkurs Fotogalerie Słowniczek krajoznawczy Wycieczki na weekend Kontakt

Regiony szlaków pieszych

Trasy międzynar. i tematyczne

Szlak międzynarodowy E9
Pomorska Bursztynowa Trasa Piesza AMBER
Szlaki dla osób o szczególnych potrzebach

Inne trasy piesze

Zobacz na szlakach

km 32,2 Wzgórz Szymbarskich - Dolina Raduni, droga zejściowa nad rzekę

Wycieczka 9 - Jarem Raduni

BABI DÓŁ stacja kolejowa - JAR RADUNI - BORKOWO - (ŻUKOWO)
9,1 km (10,8 km)
4 - 5 godzin

Jar rzeki Raduni w okolicach Żukowa jest niewątpliwie jednym z atrakcyjniejszych miejsc z punktu widzenia turysty pieszego. Głęboki wąwóz z przełomowym fragmentem rzeki oferuje "iście" górski krajobraz, a szlak przegradzany powalonymi drzewami daleki jest od typowego leśnego duktu. Cenne walory krajobrazowe tego fragmentu rzeki Raduni zastały objęte ochroną prawną w ramach rezerwatu przyrody "Jar Rzeki Raduni" o powierzchni 84 ha. Został on włączony w obszar Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000.

Niniejsza propozycja weekendowej wycieczki zaprasza do zmierzenia się z tym niełatwym wyzwaniem idąc szlakiem niebieskim Kartuskim od wiaduktu na stacji kolejowej Babi Dół do Borkowa, lub dalej, do Żukowa. W okresie jesienno - zimowym należy zachować szczególną ostrożność przy pokonywaniu stromych odcinków przebiegających blisko rzeki. Wycieczka zasadniczo nie nadaje się do uprawiania turystyki rowerowej.

Najlepszy dojazd do stacji Babi Dół zapewnia kolej (linia Gdynia - Kościerzyna); pociąg odjeżdża ze stacji Gdynia Główna Osobowa o 7.41 i przyjeżdża na miejsce o 8.23. Osoby zmotoryzowane mogą pozostawić samochód na parkingu przed sklepem w Borkowie (jadąc z Żukowa w kierunku Kartuz po prawej stronie za wiaduktem kolejowym) i wsiąść do pociągu na odległym o 200 m przystanku Borkowo; odjazd o godz. 8.18. Turyści przyjeżdżający z Gdańska mogą skorzystać z autobusu PKS, odjazd 7.00, który przyjeżdża do Borkowa o 7.39 (z przystanku należy udać się w górę, wzdłuż głównej drogi 450 m do wiaduktu kolejowego). Ze stacji Babi Dół do do wiaduktu (i szlaku) dochodzi się idąc drogą wzdłuż torów w kierunku Kościerzyny około 400 m. W razie załamania pogody można skrócić wycieczkę przy Kładce I (most na drodze Borowo - Babi Dół) na dwa sposoby:

albo

udając się bitą drogą do miejscowości Babi Dół (na drodze skręcamy w prawo i przechodzimy przez most, odległość 850 m), odjazd autobusu PKS do Gdańska o 13.43, podróż zabiera 44 minuty;

skręcamy w lewo i przed nieodległym wiaduktem, skręcamy ponownie w lewo w drogę wyłożoną płytami betonowymi, która doprowadza nas do znanej już stacji kolejowej Babi Dół. Odjazd pociągu w kierunku Gdyni dopiero o 15.58, a zdewastowana poczekalnia nie zachęca do dłuższego oczekiwania na pociąg, dlatego warto podjąć wysiłek i udać się na ostatni fragment proponowanej wycieczki.

Powrót z Borkowa można zrealizować na kilka sposobów:

• PKP po. Borkowo, kierunek Gdynia - odjazd o 16.03, przyjazd do stacji końcowej 16.46;
  • PKS, kierunek Gdańsk (należy udać się w dół, wzdłuż głównej drogi 450 m do przystanku) - odjazd 13.07, 15.13 (tylko niedziele i święta), 15.18 (tylko soboty), 16.18;
  • ZKM kierunek Gdynia - należy udać się dalej szlakiem do odległego o 1,5 km Żukowa i skorzystać z linii autobusowej "Z" ZKM Gdynia, odjazdy 15.21, 17.41.

W dni robocze oraz w czasie letnich wakacji szkolnych można spodziewać się dodatkowych pociągów jak i autobusów, także w przedłużonych relacjach (np. linia autobusowa "Z" przedłużona do Borowa, niektóre kursy).

Komisja Turystyki Pieszej
przy Pomorskim Porozumieniu Oddziałów PTTK w Gdańsku
80-826 Gdańsk, ul. Ogarna 72
tel. (58) 301-14-88

Wszelkie prawa zastrzezone © 2024 PTTK - Znakowane Szlaki Turystyczne Województwa Pomorskiego